MEDIA CONTROL IN CHINA

BY HE QINGLIAN

Following are translated excerpts from a
book-length report written by He Qinglian and
published in Chinese by HRIC. Media Control
in China describes how China’s much-lauded
economic modernization has allowed the gov-
ernment to camouflage its pervasive control
under the glossy facade of consumerism,
with a shift from ham-fisted censorship to an
elaborate architecture of Party supervision,
amorphous legislation, stringent licensing
mechanisms, handpicked personnel and con-
centrated media ownership. The following
two excerpts examine control through the
intimidation of journalists and restrictions on
media ownership.

PART 1: CHINESE JOURNALISTS IN FETTERS

The relationship between the Chinese news media and the
Chinese government is diametrically opposite of that between
the media and the government in democratic societies. In
modern democracies, the media perform the function of a
social watchdog. Government policy, the personal integrity of
government officials and foreign relations are all objects of
critical debate by the media. In China, however, the govern-
ment exercises tight control over public opinion, has desig-
nated many areas off-limits for public discussion and has
imposed penalties to restrict journalists’ freedom of action.

According to an investigation published by the New York-
based Committee to Protect Journalists, between 1998 and
2002 38 Chinese journalists were arrested on charges suggest-
ing a state frame-up, and 32 were incarcerated, the largest
number anywhere in the world. While Chinese journalists live
peacefully on the surface, any exercise of social responsibility
or professional conscience brings them under risk.

In this section I describe the cases of a few journalists who

have suffered persecution, and briefly enumerate some other
cases I have come across in recent years. It should be noted,
however, that because this type of pressure and persecution is
not made public, the evidence presented here is far from com-
prehensive.

Generally speaking, the central government controls the
media by means of political power and a series of top-down
coercive policies. Local governments, lacking the supreme
power and authority of the central government, rely on a mul-
tiplicity of control methods: on their own local media they can
exert direct political control. In respect of reporters outside
their jurisdiction, they exert control either directly through
violence or indirectly through what Chinese officialdom com-
monly refers to as “saying hello”—exerting pressure on offi-
cials from the reporters’ place of origin to bring the offending
organs into line.

Control is directed first of all at sources of information, in
recognition of the fact that, in the words of the American
media scholar Melvin Mencher, “News sources are a journal-
ist’s lifeblood. A journalist cannot do his job unless a news
source tells him what happened.” The more direct the source
of information, the stronger the guarantee that the news will
be timely and reliable. At the same time, a journalist needs to
broaden the channels of information as much as possible. The
essence of journalism is to collect information from all sources
and then use a broad range of media, including newspapers,
television and radio, to disseminate news to the wider public.

The government therefore uses its power to control news
sources and to restrict ordinary people from providing infor-
mation to Chinese media and especially to foreign media.
Apart from the application of various laws and regulations,
local government officials impose more arbitrary forms of
control in accordance with the spirit of central government
policy. Long years of suppression have bred in Chinese journal-
ists a habit of “self-discipline,” and most Chinese journalists
resign themselves to playing the role of “Party mouthpieces”
or seek to exploit their social influence for personal gain.

Journalists with a sense of social responsibility tend to
adopt a sort of camouflage: they assume that the central gov-
ernment leadership is wise and that the Chinese socialist sys-
tem is correct, and conclude that low-level corruption and its
disastrous consequences can be attributed to the individual

NO.4, 2004

11 CHINA RIGHTS FORUM

WALKING THE TIGHTROPE

Photo: Reuters



actions of a minority of officials. According to this line of
thought, by revealing the facts, journalists can help the top
leadership understand what is really going on so these prob-
lems can be dealt with effectively. While these journalists
believe their self-protective approach will guarantee their per-
sonal safety, events have proven them naive. The examples cited
below show that in reality the central and local governments
are united in their views of how to deal with the news media.
When journalists are framed and attacked by local officials, as
happens all too often, and are courageously supported by other
local media, the central government maintains a shameful
silence that amounts to tacit consent to and encouragement of
the local government’s unscrupulous behavior.

Control at the source
Since the 1990s, China has witnessed a period of widespread
graft and corruption accompanied by shocking events such as
the Nandan coal mine accident in Guangxi, the Nanjing poi-
soning case and labor uprisings in Liaoyang, but these stories
have very rarely been reported by the Chinese media. Any
report of an industrial accident that appears in the press repre-
sents a hard battle by journalists to disclose it. It is difficult for
non-journalists to appreciate the difficulties involved, not only
in getting to the bottom of a story, but in battling the various
levels of the Chinese bureaucracy. When such reports finally
see light of day and compel the Chinese government to declare
that it will “resolve the problem,” they bring no honor to the
courageous journalists who fought for them, but more typi-
cally spell the end of the journalists’ careers, or even land them
in prison.

Generally speaking, the Chinese government employs the
following methods to control the media:

Black eyes and blackouts

Since the 1990s local leaders have demonstrated a growing
tendency to instigate violent attacks against journalists in an
effort to bring newsgathering activities under “unified con-
trol.” While the people who carry out the actual obstruction of
interviews and newsgathering activities are typically boozed-
up layabouts, local bullies and members of the criminal under-
world, they inevitably have local authorities behind them.The
central government’s failure to speak out against violent inter-
ference with news reporting has only emboldened local gov-
ernment in its abuses. Following a huge explosion at the
Liupanshui coalmine in Guizhou Province, no less than the
deputy provincial governor, Liu Changgui, ordered the arrest
of journalists and the forcible exposure of their film. In notori-
ous cases in Nandan, Guangxi Zhuang Autonomous Region,
and inYichun, Jiangxi Province, the people responsible for
interfering with journalist activities included local officials,
public security officers and public prosecutors.!

After the mining accident on July 17, 2001 that killed 81
people in Nandan, Guangxi, the Nandan municipal govern-
ment made every effort to impose a news blackout and
ordered physical assaults on anyone who spoke to a journalist.
When Guangxi TV, the Nanguo Zaobao (South Morning Post) and
the Bagui Dushibao (Bagui City Courier)—all three from

Guangxi—dispatched reporters to cover the story ten days
after the accident, local government officials slammed doors in
their faces and told them that nothing had happened. The
people in charge of the mine also flatly denied that an accident
had occurred. Collusion between Nandan mine management
and the local criminal underworld discouraged miners from
coming into contact with journalists.

One journalist for the Bagui Dushibao, having tried unsuccess-
fully to gain access to the mining area, came across an over-
hanging cliff from which he planned to take photos of the
mine shaft, which was still leaking water. Suddenly two armed
men emerged from a thicket, and one of them shouted at the
journalist, “What are you doing here? Are you a reporter?” The
other man said, “If he’s a reporter, let’s do him in and chuck
him over the cliff.” Scared to death, the journalist surrepti-
tiously removed his press and ID cards from his pocket, threw
them off the cliff and told the men he was in Nandan visiting
relatives. Since the two men found no ID on him, they settled
for simply chasing him from the mine area.

The central government’s failure to speak
out against violent interference with news
reporting has only emboldened local gov-
ernment in its abuses.

Local people eventually guided other journalists to a partic-
ular county that had been hardest hit by the disaster, where
they photographed many miners’ families weeping, perform-
ing funerary sacrifices and burning belongings left by the
dead.The video footage was a breakthrough in the coverage of
this story, but when the journalists showed it to local govern-
ment officials, a number of them claimed it was faked, and
flatly denied that there had been an accident. One deputy sec-
retary of the Guangxi Autonomous Region even shouted abuse
at a People’s Daily reporter and shut him out of a news conference
(literally, “unified control meeting”) concerning the accident.?

During the course of this accident and its aftermath, the
Chinese government gained considerable experience in con-
trolling the news media. From then on, whenever a similar
accident occurred, journalists found it extremely difficult to
gain access to the scene to conduct interviews. The Jiangxi
provincial government’s actions following an explosion at a
fireworks factory in Huangmao Township, Wanzai County
illustrate how officials were able to effectively impose a full
news blackout.

On December 30, 2001, with the Chinese public still dis-
traught over the Nandan coal mine accident, a huge explosion
shook Huangmao Township, turning several hundred meters
around the fireworks factory into scorched earth. The blast flat-
tened buildings and shattered nearly every window within a
radius of several kilometers. Even iron gates were warped by
the shockwave. It was a truly shocking sight.

After the explosion, local government officials did their
utmost to impose a news blackout. The local public security
bureau set up roadblocks at all main thoroughfares to prevent



journalists from approaching the scene of the accident, and
local hospitals admitting casualties had armed police posted.
Local Jiangxi media failed to report a single word about the
incident. The official Xinhua News Agency, while reporting the
recovery of 20 bodies by the early hours of December 31,
made no mention of any missing people. Given the awesome
power of the explosion, local people found it difficult to
believe that only twenty people had died, and joked derisively
that this was a case of “statistics with Chinese characteristics.”?

With Jiangxi media making no report of the accident, resi-
dents of Nanchang, the provincial capital, were unaware that
an explosion that had shocked China and the world had
occurred in their province. Only when Jiangxi natives overseas
read about the accident on the Internet and telephoned home
did people in the province learn the awful news. Netizens were
aggrieved not only by the death toll, but even more by the
extent of the news blackout.

Because Jiangxi provincial Party Committee Secretary Meng
Jianzhu was a close friend of then-Party Secretary Jiang Zemin,
even the national media were subjected to all sorts of restric-
tions. The People’s Daily, which had previously played an impor-
tant role in exposing the tragedy at the tin mine in Nandan
County, failed to publish a single word about this accident.

The Jiangxi Provincial government claimed that the Wanzai
County explosion was a “mishap” caused by a negligent
female machine operator, a lie so brazen that it provoked fierce
criticism from Beijing newspapers over which the Jiangxi gov-
ernment had no jurisdiction. On January 7, 2001, Beijing’s
Gongren Ribao (Workers Daily) published an editorial entitled
“We Cannot Accept this ‘Mishap’,” which stated, “The use of
the term ‘mishap’ is a misapprehension.”

Government officials continued to tell deliberate lies, but
after the facts of the accident were widely circulated in Internet
chatrooms, Premier Zhu Rongji was ultimately forced to make
a public apology. Even then no senior government official said
anything positive about the role journalists had played. On the
eighteenth day after this accident that shocked the interna-
tional community, the Chinese State Administration of Safety
held a news conference on production safety. When some jour-
nalists raised the question of local government officials who
had ordered journalists beaten for trying to inform the public,
the agency’s deputy director, who was presiding over the news
conference, replied, “In principle, news reports should not
make a big fuss about or exaggerate accidents affecting pro-
duction safety. There must be unity for the sake of social stabil-
ity.” He added, “Unified news management ought to be
observed with respect to reports from the scene of accidents,
the number of casualties and the handling of the situation.”*

Gentle persuasion

Violence against journalists is used all over China, but newspa-
pers very rarely report such incidents. The case detailed below
is typical:

On June 1, 2002, Zhao Jingchao and Li Tingchuan,
reporters for the Jinan Shibao (Jinan Times), and Yang Fucheng, a
reporter for Shandong Qingnian (Shandong Youth) magazine, trav-
eled together to follow up on complaints from villagers of

Ximeng village in Ninyang County, Shandong Province. Vil-
lagers had accused the local Party branch secretary, Liu Fangzhu,
of corruption and of keeping a private jail cell where he had
villagers tortured. While they were driving home after their
interviews, the three journalists received a phone call from the
magazine editor telling them that Ninyang County public
security officers were about to intercept them, and that they
should hurry back to Jinan. While they were still en route, several
police vehicles overtook them at high speed with howling
sirens and barred their way. At around 4:30 p.m., the deputy
director of the Ninyang County Party committee propaganda
department, Ji Weijian, arrived on the scene and took the jour-
nalists back to his offices, where he instructed the Sidian town
mayor, surnamed Zhang, to take over.

Mayor Zhang ordered the town government work team that
had beaten up the villagers to force the journalists to surrender
all their film rolls, interview notes and audiotapes. At approxi-
mately 7:30 p.m., the two government officials left the office,
and a dozen plainclothes policemen burst in and proceeded to
beat and kick the three journalists, inflicting severe head
injuries on Zhao Jingchao. Not one propaganda department
official stepped forward to stop the assault. The three journal-
ists were then taken to the public security bureau for interro-
gation, during the course of which Zhao identified the
policemen who had assaulted him, only to be ferociously
beaten once again. It was only after midnight, when a group of
journalists dispatched by the Jinan Shibao showed up, that the
police released the journalists.®

A person concerned about this issue collected newspaper
reports relating similar attacks on journalists between Septem-
ber and December 2000:

September 16: Deng Qiang, deputy chief of the Ningde
City public security bureau in Fujian, not only prevented jour-
nalists from covering a public court sentencing, but actually
came to blows with them in broad daylight and confiscated
their camcorders.

September 28: A group comprised of the China Association
for Quality Promotion and the Xi’an Office of Quality Control
went to Xi'an's Wild Rose Computer City (a computer and
software mall) to conduct a statutory inspection. The general
manager of the mall, Qian Xiaoyan, ordered his subordinates
to tear up the inspectors’ IDs and chase and beat up accompa-
nying journalists. A CCTV film camera worth 570,000 yuan was
broken and two inspectors were injured. According to reports,
the general manager had political backing in Xi’an.

October 16: Zhang Xiuying, Party committee secretary of
the Shanxi Medical Electronic Equipment Factory, led more
than 20 men into the reference room of the Shanxi Gongrenbao
(Shanxi Workers’ Daily) and attacked two journalists, appar-
ently in retaliation for a news article reporting a merger dis-
pute involving his factory.

October 16: Members of a village protection team attacked
two journalists from the Nanfang Dushibao (Nanfang Daily) with
iron clubs and wooden cudgels while they were gathering
information regarding a violent clan incident in the Baiyun
suburb of Guangzhou. The journalists were beaten uncon-
scious and had their cell phones and interview notebooks

NO.1, 2004

CHINA RIGHTS FORUM

13

WALKING THE TIGHTROPE



snatched. Although a crowd of people witnessed the incident,
no one reported it to the police. One of the assailants told the
journalists, “How dare you reporters come here and nose
around! We'll kill you.”

November 7: On the eve of China’s Journalists’ Day, as the
Chinese government proclaimed its commitment to protecting
the rights and interests of journalists, a huge fire broke out at a
Taiwanese-owned shoe factory in the outskirts of Guangzhou,
razing three warehouses covering an area of more than 1,000
square meters. When four journalists for Guangzhou’s
YangchengWanbao (Yangcheng Evening News) went to the scene
of the accident to conduct interviews, they were threatened,
pushed, chased and beaten by a mob at the instigation of fac-
tory management.

One of the assailants told the journalists,
“How dare you reporters come here and
nose around! We'll kill you.”

November 9: On the day after Journalists’ Day, a journalist
for NanningWanbao (Nanning Evening News) who was involved
in a traffic accident was assaulted by the other driver to prevent
him from reporting the accident to the police and taking pic-
tures of the scene.

November 20: A collapse at the building site of a heating
plant in the southern outskirts of Jinan, Shandong Province,
killed four workers and injured one. When journalists for
Shenghuo Ribao (Life Daily) and QiluWanbao (Qilu Evening News)
went to the scene, they were insulted, surrounded and beaten
up by plant security staff. One of the journalists suffered a
cerebral concussion and had his camera equipment destroyed.

November 22: When the singer Mao Ning was stabbed, two
journalists for the Beijing Qingnianbao (Beijing Youth Daily)
rushed to Zhaoyang Hospital to interview her, but were
blocked and beaten by people at her bedside. Their cameras
were stolen and their film exposed. This incident was followed
with interest by the national media.

December 4: Six journalists for Shaanxi’s Huashangbao (Chi-
nese Business View) who were covering the Tianlong coal
mine explosion in Hejin, Shanxi Province, were attacked with
bricks and cudgels by goons working for the mine. Two of
them went missing.®

The Blacklist

Some local officials attempt to legitimize their refusal to sub-
mit to public scrutiny by issuing their own regulations restrict-
ing media activities. For example, at the end of 2001, the
Dunhuang City government in Gansu Province issued an
“Opinion on strengthening the supervision of correspondents’
offices in Dunhuang and journalists conducting interviews in
Dunhuang.” This “opinion” specifically stipulates: “Critical
reports that involve the leadership of this municipality and
cadres ranked assistant section chief and above must be sub-
mitted to the local propaganda department for approval, and
must also be transmitted to the persons concerned and the rel-
evant leaders.”’

In August 2002, the Lanzhou City Public Security Bureau
sent a letter to all news media in Lanzhou naming 16 journal-
ists who had published “inaccurate” reports about law
enforcement personnel breaking the law. These journalists,
who were consequently banned from future interviews with
public security officers, expressed shock and indignation over
this blacklisting.

Nanfang Zhoumo (Southern Weekend) reported on August 8,
2002 that on August 1 the managing editors of the Lanzhou
Chenbao (Lanzhou Morning News) handed two of their journal-
ists, Hao Dongbai and Liao Ming, an official letter entitled,
“Regarding certain journalists’ inaccurate exposés of police
activities.” Reporters from five other publications that pub-
lished such reports were also included on the blacklist. Nanfang
Zhoumo journalists checked out each of these so-called “inaccu-
rate” news reports and found every one of them to be factual.

The allocation of journalistic oversight to the Public Secu-
rity Bureau (PSB) is probably unique to China. The special
privileges that the PSB enjoys in China is expressed by the
wording in the letter issued by the Lanzhou City PSB. Their use
of the phrase “right makes might” suggests how such people
have come to take for granted the special power and privileges
they enjoy.

Damage control

On August 24, 2001, the Web site of China News Service pub-
lished the following news item: “Unsold editions of Gongren
Ribao (Workers’ Daily) in Lushi County, Henan Province, are
reported to have been confiscated for running articles revealing
that the county Party secretary was pursuing redundant and
extravagant projects.”®

On August 10, the weekend edition of Gongren Ribao had
published a long lead story entitled, “Factual Report of how
Du Baogan, Party Secretary of Lushi, a Poor County in Henan
Province, Vigorously Pursues Redundant and Extravagant Pro-
jects.” Following the publication of this article, people in the
mountain areas and towns of Lushi County were seething with
excitement, spreading the news and falling over each other in
eagerness to buy copies of the paper.

That day, the Gongren Ribao spread like wild fire across Lushi
County. Within a few days, some 10,000 copies of the Gongren
Ribao had been sold or photocopied by local people. But on
August 15, the deputy head of the propaganda department of
Sanmenxia City, Henan Province, made a long-distance phone
call to the head of the Lushi County post office, instructing
him to confiscate the weekend edition of the Gongren Ribao, as
well as the FazhiWencuibao (Legal Miscellany) newspaper and Jin-
jian (Golden Sword) magazine, which had reprinted the
offending article.

What exactly had the newspapers published? Why did the
government take the trouble to fight back by impounding
newspapers? The focus of the newspaper story was how Du
Baogan, Party secretary of one of the most impoverished coun-
ties in the nation, wasted public resources in egregious extrav-
agance and corruption and, more to the point for this
discussion, frequently had his critics thrown in jail on false
charges. But the real story is how Du’s intolerance of criticism



was of a piece with the government’s control of the news
media and its muzzling of public opinion.

Since 1997, Zhang Chongbo, a worker at a Chinese medici-
nal materials company in Lushi County, had repeatedly written
to the news media complaining about Du Baogan’s wasteful
projects. When Du found out what Zhang was doing, he
threatened the manager of Zhang’s company with dismissal if
he didn’t find a way to keep Zhang under control.

On July 7, 1999, the Dahebao (Great River News) in Lanzhou
published an article entitled, “How Can Houses be Pulled
Down Only to be Built Again and Built Only to be Pulled Down
Again? The Wild Construction Boom in Duguan and Xiaoji
Townships, Lushi County.” The article, advocating justice for
the common people, was written jointly by Zhang Chongbo
and a journalist for the Dahebao. Zhang subsequently wrote
another article entitled, “Snubbing Public Opinion in Duguan
Township: Pulling Down Houses and Replacing Them with
Multi-story Buildings,” which was published in the “internal
reference” edition of the Dahebao. After that, Du Baogan decided
to teach Zhang a lesson.

On August 6, 1999, Zhang Chongbo was arrested on a
charge of “misappropriation of specially designated funds and
property.” On March 30, 2001, the Sanmenxia Intermediate
Court upheld the original sentence, but reduced the time
Zhang had to serve in prison to two years and six months. On
the receipt acknowledging service of the appeal judgment,
Zhang wrote, “Regarding China’s corrupt judicial system, with

Photo: Reuters

its peddling of influence and justice, let us fervently assert:
will never submit.”

Zhang Chongbo was not the only “disobedient” person Du
Baogan had thrown in jail. Everyone who brought Lushi
County’s problems to the attention of the media or the higher
authorities was a target for Du’s attacks. When Lan Cinai from
Zhaizi Village distributed articles critical of Du Baogan pub-
lished in Nanjing’s Zhoumo (Weekend) magazine, Du denounced
him as a “villain.” Lan replied, “Villainous officials breed vil-
lainous citizens.” For this, Lan was sentenced to 37 days in jail.

In the spring of 1999, Du Baogan took advantage of the
Public Security Bureau’s “Fight Crime” campaign to arrest
more than 400 people. Some of them had expressed dissatis-
faction with their village cadres; others had spoken up during
village committee elections. This was enough to be jailed on
accusations of “disrupting the elections” and other charges.
Those arrested were only spared the humiliations of imprison-
ment if they pledged to take the matter no further.

In order to put a stop to Du Baogan, Zhang Wenxiu, the
Party Secretary of Xiangziping Village, Wenyu County, lodged a
written complaint against Du with the CPC Central Commis-
sion for Discipline Inspection in Beijing. In mid-June 2001, Du
dispatched public security officers to Beijing to arrest Zhang,
instructing them to deceive the Beijing police authorities by
accusing Zhang of being a “Falungong element” who had
gone to the capital to set off a bomb. After being forcibly
escorted back to Lushi County, Zhang was thrown in the

NO.1, 2004

CHINA RIGHTS FORUM

15

WALKING THE TIGHTROPE



county detention center on May 20, 2002. But what Du Bao-
gan did not count on was that Zhang had already provided the
Central Commission for Discipline Inspection with irrefutable
evidence showing that Du had sought and taken bribes. The
Commission immediately instructed the relevant departments
to investigate and prosecute, and on June 4 Du was arrested on
criminal charges.

It was this report about Du Baogan, a little more than two
months after his arrest, that brought down the wrath of offi-
cialdom on Gongren Ribao, ostensibly because of the “[bad]
image it projects of the Party and the government.””

Declaring “state secrets”

The international community first became aware of the spread
of AIDS in China when it was revealed that Chinese peasants
from Henan Province had become infected after selling their
blood. Because this story was brought to light by Gao Lujie and
other physicians of international renown, the Chinese govern-
ment could only temporarily treat Gao as “target of internal
control.” But AIDS had already spread beyond Henan Province,
and journalists who reported on a serious outbreak in the
Shangzhou district of Shaanxi Province were investigated and
prosecuted.

In the spring of 2000, five peasants from Shangzhou who
had been suffering from a “strange illness” resistant to pro-
longed treatment arrived in Xi’an. Tests revealed that they had
contracted AIDS. One of the peasants, a man named Zhao
Yue'ai, died that year while waiting for a blood transfusion.

By the end of the Spring Festival, several hundred people
were already found to be AIDS-infected. The results of spot tests
were shocking: the rate of infection was four percent, far
exceeding that of some African countries. Alarmed by the seri-
ousness of the situation, the Shaanxi provincial government
issued orders that no further random checks be conducted on
tens of thousands of potential victims.

Zhao Shilong, a journalist for YangchengWanbao (Yangcheng
Evening News) in Guangzhou, and several journalists for Shanxi
Ribao (Shaanxi Daily) and Sanqin Dushibao (Sanqin Daily), decided
to provide society with a true picture of the AIDS situation.
Filled with a sense of mission, the journalists traveled across
seven mountainous counties in Shangluo district, where under
difficult conditions they managed to interview several AIDS
patients every day.

In March 2001, the Guangzhou media reported the results
of investigations on the spread of AIDS in Shangluo Prefecture.
When Premier Zhu Rongji read these reports, he immediately
wrote an official response, causing an earthquake in Shangluo
government circles.

The victims of this earthquake, however, were not the
Shaanxi government officials who deceived their superiors and
defrauded their subordinates. The great majority of Chinese
local government officials had long before recognized that Zhu
Rongji’s days in politics were numbered, and for quite some
time Zhu's instructions and official comments had gone no
further than the paper on which they were written. These local
officials managed to divert official wrath to the journalists who
had brought the administrative negligence to public knowledge.

Zhao Shilong, the YangchengWanbao journalist in faraway
Guangzhou, was beyond the reach of the Shaanxi provincial
Party committee and the provincial government, which were
only able to butcher their own flocks. The Public Security
Bureau’s Law and Order Department, which under current
propaganda regulations in fact has no jurisdiction over news-
gathering activities, twice summoned local journalists Du
Guangli and Wang Wu for interrogation, demanding, “Who
supplied the leads for conducting interviews? How did you
meet Zhao Shilong? How does he gather news and conduct
interviews under cover?” The Shaanxi provincial government
was actually, as the Chinese saying goes, killing a chicken to
frighten the monkeys—punishing “insubordinate” journalists
as a warning to others.

Even when accused of violating non-
existent laws, defendants often have no
way of proving their innocence.

The Shaanxi provincial government lost no time in having
its decision implemented at the lower levels. The deputy direc-
tor of the Sangin Dushibao’s features section was dismissed from
his post and two journalists were fired from the paper on accu-
sations of “revealing state secrets and violating the State Secrets
Law concerning unauthorized publication of information on
serious epidemics.” As an internal regulation of the CCP Min-
istry of Propaganda stipulates that such people may no longer
work on the “cultural frontline,” this put an end to the journal-
ists’ careers. !

Having carefully read the State Secrets Law (its full title is
Law of the People’s Republic of China on the Protection of
State Secrets) upon which the local officials based the penalties
they imposed, I have found that none of its seven articles stipu-
lates AIDS as falling within the scope of a state secret. This
makes clear that the Chinese government applies laws accord-
ing to its own capricious whims. Even when accused of violat-
ing non-existent laws, defendants often have no way of
proving their innocence under the system of justice as cur-
rently administered in China. The leveling of trumped-up
charges against a few socially responsible journalists who sur-
mounted overwhelming difficulties to independently investi-
gate and report the government’s culpability in the spread of
AIDS is a testimony to the sorry state of present-day China.

Even so, the journalists discussed above got off lightly com-
pared to some of their colleagues, whose cases I describe below.

The Iron Heel

Case 1: The death of Feng Zhaoxia

On January 15, 2002, Feng Zhaoxia, a 48-year-old editor and
journalist for the Xi’an-based newspaper Gejie Dabao, died under
mysterious circumstances. The police concluded that Feng
committed suicide, but his family and friends raised many
questions and expressed suspicion that he had been murdered
in retaliation by the mafia. The local public security bureau
failed to pursue the matter, hastily ruling that it was a case of



suicide that did not warrant further investigation. This bizarre
attitude made people even more certain that there was some-
thing fishy about the case.

Gejie Dabao, which under the managerial control of the
People’s Consultative Conference of Shaanxi Province claimed
a circulation of almost 100,000 and exerted considerable local
influence, had in recent years created quite a stir with numer-
ous exposés critical of corruption and organized crime in
Xi’an and its environs. Many of the articles were written by
Feng Zhaoxi, including one particularly controversial story
exposing shady deals and scandalous stories involving ten
Xi’an notables.

Case 2: The jailing of Gao Qinrong

Gao Qinrong, born on January 19, 1955, was a member of the
Chinese Communist Party. Originally a journalist for the Shanxi
Qingshaonianbao (ShanxiYouth Daily), Gao was later temporarily
transferred to Jizhe Guancha (The Journalist Observer), a maga-
zine published by the Shanxi bureau of the Xinhua News
Agency. In May 1998, Gao was imprisoned on trumped-up
charges after exposing a major irrigation project in Yuncheng
district as an elaborate scam.

Following up on complaints from local peasants regarding
the irrigation project, Gao noticed that the figures for the proj-
ect were full of contradictions and began to investigate. After a
year-long probe, Gao found that the “model” irrigation proj-
ect, which had cost a staggering 280 million yuan, was in fact
a corrupt and fraudulent waste of money and manpower
intended to put feathers in the caps of local leaders.

Filled with righteous indignation and driven by a strong
sense of social responsibility, Gao wrote an article in the inter-
nal reference edition of the People’s Daily and told the Central
Commission for Discipline Inspection the truth behind the
irrigation project. Gao never expected that threats issued by the
head of Xuezhang District against local peasants would soon be
carried out on himself.

On May 27, 1998, the restricted edition of the People’s Daily
published Gao’s article entitled, “Huge Sums Wasted on an Irri-
gation Project Scam in Yuncheng District, Shanxi Province.”
Numerous media outlets immediately picked up the story,
including Nanfang Zhoubao (Southern Weekend), Minzhu yu Fazhi
Huabao (Democracy and Law [lustrated), CCTV’s Xinwen Diaocha
(Investigative News) and Jiaodian Fangtan (Focus Interview),
Zhongguo Qingnianbao (ChinaYouth Daily), Nongmin Ribao (Farmers
Daily) and Zhonghua Xinwenbao (China News).

On the evening of December 4, 1998, as he was writing once
again to the Central Commission for Discipline Inspection and
the All-China Journalists’ Association, Gao Qinrong received a
phone call from an acquaintance asking him to meet him at a
certain restaurant. As he was walking to the restaurant in the
dark, he was surrounded by a group of men, one of whom said,
“Are you Gao Qinrong? Please accompany us!” Before the man
finished talking, his accomplices had already tied Gao’s hands
behind his back, unbuckled his belt and piled him into a taxi, by
which they secreted him back to Shanxi that very night.

Back inYuncheng, Gao’s captors took him to the Xia County
detention center, but because there were no formal grounds

for detention and proper procedures had not been followed,
the detention center refused to accept him, and his captors
moved on to the Ruicheng County detention center instead.

Having detained Gao before deciding what charges to
bring, Gao’s abductors continued to change their accusations
over the period that followed; one moment Gao was accused
of “extortion and racketeering” and the next of “swaggering
about and swindling the people,” but none of these charges
held water. Nevertheless, on December 26, 1998, Gao was for-
mally arrested. The Yuncheng City People’s Prosecutor’s Office
indicted Gao on April 4, 1999, and the Yuncheng City People’s
Court tried him in camera, ostensibly in the interest of individ-
ual privacy. On May 4, 1999, Gao Qinrong was sentenced to
twelve years in prison on fabricated charges of “taking bribes,
procurement of prostitutes and fraud.” He is currently serving
his sentence in Jinzhong penitentiary in Shanxi Province.

Case 3: Recall of a “reactionary book”

How the Work Manual on Reducing Farmers Tax Burdens (Jianqing Nong-
min Fudan Gongzuo Shouce), a manual compiled by the central gov-
ernment, could end up being labeled a “reactionary book” is a
miscarriage of justice that foreigners can never understand,
and that all Chinese people can understand but have no way of
making foreigners understand.!!

The heavy tax burden shouldered by China’s farmers is a
reality the Chinese government has been forced to confront,
and the CCP and the government have issued numerous direc-
tives since the mid-1990s ordering local governments to
lighten the peasantry’s tax burden. Nevertheless, inquiries by
the Jiangxi Province Rural Areas Work Commission revealed
that grassroots cadres continued to levy unauthorized fees and
taxes on farmers. In some localities, wanton government exac-
tions had strained relations between cadres and farmers to the
point of physical confrontations.

In light of this situation, Gui Xiaoqi, deputy editor of Nong-
cun Fazhan Luncong (Commentaries for Rural Development), a
magazine published by the Jiangxi Rural Areas Work Commis-
sion, came up with the idea of compiling all previous state-
ments and documents published by the central government on
this issue into a manual. The idea was to familiarize farmers
with their own rights and duties and ultimately reduce conflict
between cadres and the people. The result was the Work Manual
on Reducing Farmers'Tax Burdens published by Nongcun Fazhan Luncong.

The title page of the manual quoted CCP General Secretary
Jiang Zemin and State Council Premier Zhu Rongji on reduc-
ing farmers’ tax burdens, and inside the front cover was the
telephone number of the Jiangxi Province Rural Areas Work
Commission, which readers could call to ask questions and
lodge complaints.

Even before the manual was available in bookstores, farmers
rushed to the offices of Nongcun Fazhan Luncong to buy copies, with
some 12,000 sold between July 29 and August 11, 2000.The
farmers used this compilation of government documents as
legal substantiation for their claims against sub-county cadres,
and in determining which taxes and fees were legal and which
were arbitrary. Some cadres, on the other hand, claimed that it
was a “reactionary volume” produced by the Falungong.'?

NO.1, 2004

17 CHINA RIGHTS FORUM

WALKING THE TIGHTROPE



Although publicizing official Central Committee policies
and published with the approval of the provincial Press and
Publishing Bureau, the manual met with unexpected misfor-
tune. While the editors of Nongcun Fazhan Luncong were still cele-
brating their success in helping the farmers, they received an
order from higher authorities on August 21, 2000 to stop sell-
ing the Work Manual and to confiscate copies that had already
been sold.

Within six months, 11,000 of the 12,000 sold copies were
confiscated and sent to Nanchang, the capital of Jiangxi, where
they were stored in a warehouse. A schoolteacher who photo-
copied the manual and distributed it to farmers was arrested
on charges of “distributing a reactionary book.”

Gui Xiaoqi was initially suspended from his post and put
under investigation, but the leaders of Jiangxi provincial Party
committee disagreed over how to deal with him.The majority
of Party committee members wanted him to be severely pun-
ished, but the top provincial leadership did not want to take
responsibility and hesitated for a while. In the end, they agreed
to have him arrested and to decide what crime to charge him
with later on. When Gui learned of the decision, he made a run
for it, managing to escape only two hours before he was to be
arrested. Jiangxi officials ordered that if Gui Xiaoqi returned to
Jiangxi, he was to be thrown in jail. To date, Gui is still on the
lam.!3

After the details of this case were reported in the influential
Nanfang Zhoumo (Southern Weekend), no one could claim that

iy

Reporting disasters can be dangerous in more ways than one. Photo: AP
Wide World Photos

the central government and the top government leaders did
not know what had happened. But even after Gui Xiaoqi per-
sonally wrote a complaint to the Ministry of Agriculture in Bei-
jing, no one expressed any criticism of the Jiangxi Provincial
government. This experience was a bitter disappointment to
Gui, who was only trying to act in the interests of the Party.
When I interviewed him, he said that his only consolation was
that he was more fortunate than Gao Qinrong.

Case 4: Jiang Weiping, jailed for subversion

Liaoning Province has always been a region plagued by high
levels of graft and corruption, but the people of the province
dare not openly voice their indignation. From 1998 onward,
Jiang Weiping, bureau chief of the Northeast China office of
the Hong Kong newspaper WenWei Po, wrote a series of articles
under a pseudonym exposing the corruption of the top leader-
ship in Liaoning Province.

In an article entitled “The Citizens of Dalian Cry to Heaven
Under the Autocratic Rule of Bo Xilai,” Jiang revealed that Bo
Xilai, the son of CCP veteran BoYibo and a rising star among
the “Princelings” (a group composed of children and relatives
of the ruling elite), had played a leading role in a series of cor-
ruption and sex scandals. In an article entitled “Deputy Mayor
of Shenyang Gambles Away 40 Million Yuan in Macau,” Jiang
revealed that Shenyang deputy mayor Ma Xiandong had been
gambling away public money abroad. Jiang also exposed a
scandal involving Qian Dihua, mayor of Daging, who used
public funds to buy apartments for each of his 29 mistresses.
Because such news cannot be published in mainland China,
Jiang Weiping published his articles in various Hong Kong-
based political magazines, such as Front-Line, which are consid-
ered “anti-communist” by the CCP

Although Jiang Weiping used a pseudonym, identifying
him presented no difficulty for China’s security services,
whose intelligence-gathering capabilities are becoming
stronger by the day. Under pressure from the Ministry of State
Security, WenWei Po moved its Northeast China bureau from
Dalian to Shenyang at the end of 1999, forcing Jiang to resign
rather than uproot his Dalian-based family. In December 2000,
Jiang was secretly arrested by the Dalian City Public Security
Bureau. After more than a year, at 2 p.m. on January 25, 2002,
Jiang was tried by the Dalian Intermediate People’s Court in
“open” proceedings before 50 spectators hand-picked by the
authorities. Many people had no understanding of the details
of the case, and Jiang’s family members were not allowed to
attend the proceedings.

Jiang Weiping was charged with “revealing state secrets to
foreign nationals” and “incitement to subvert State power,” for
which he was given a combined prison sentence of eight
years, with subsequent deprivation of political rights for five
years.

Case 5: The arrest of Ma Hailin

The enrichment of the children of senior cadres by exploit-
ing their parents’ influence in business deals is a matter of
common knowledge in China. However, Chinese news
organizations have avoided reporting on these shady deal-



ings, since it would accomplish little apart from bringing
endless grief to those involved in the exposé. It was therefore
quite astonishing when Zhengquan Shichang Zhoukan (Stock Mar-
ket Weekly) published an article by Ma Hailin entitled, “The
Mysterious Huaneng Power International, Inc.,” detailing
how former Premier Li Peng’s family had acquired its consid-
erable wealth.!*

The article immediately sent shock waves through the top
echelons of the Chinese government, and foreign media com-
peted to report the story.'s Zhengquan Shichang Zhoukan was imme-
diately censured by the Propaganda Department of the
Communist Party Central Committee. All copies that had
already been distributed were impounded, and the magazine’s
December 1 issue published a “correction” apologizing for
Ma’s article. Bizarrely, this new issue was also confiscated as
part of the Party’s efforts to obliterate every trace of the origi-
nal article. The magazine’s editor-in-chief, Wang Boming, son
of CCP veteran Wang Bingnan, had to make several self-
criticisms. Author Ma Hailin, who was also a cadre with the
People’s Armed Police, was put under house arrest by his unit,
and the unit commander wrote a letter to Li Peng voicing
unanimous accord with the Central Committee and claiming
that Ma’s wife had actually written the article.

The government has failed to deal with the
culpability of local officials, while busily
eliminating journalists who have the
courage to report the facts.

The cases presented above amply illustrate that in recent
years the Chinese government has failed to deal with the cul-
pability of local officials, while busily jailing and eliminating
journalists and news media that have the courage to report the
facts. When government departments at all levels insist that
“developing public scrutiny is detrimental to social stability
and unity,” they demonstrate their failure to recognize that the
real causes of social instability are not the media that report
them.

As everyone knows, the Chinese Communist Party has a
long tradition of thought and speech control. Since the 1990s,
the CCP has dealt with “crimes of conscience” involving ques-
tions of ideology and free speech according to a secret direc-
tive Jiang Zemin issued in Shanghai in 1994: “Handle political
questions by non-political means.” Whenever possible, crimi-
nal convictions that bring offenders into social disrepute (such
as visiting prostitutes, fraud, graft and corruption) are pre-
ferred; failing that, one of the following charges must be filed:
revealing state secrets, incitement to subvert state power or
endangering national security.

Unlike journalists in the West, whose most dangerous
assignments are usually in war-torn countries, Chinese jour-
nalists court danger in their own country in peacetime. The
people who harm Chinese journalists are none other than
China’s rulers, and guarding against this sort of danger can be
even harder than dodging bullets. Journalists who sacrifice

themselves to tell the truth don’t even enjoy the consolation of
social recognition, as the Chinese government deploys the full
might of the state to smear their reputations and to prevent
them from vindicating themselves. This is the inevitable fate of
journalists in a country where human rights are ignored.

Containing foreign journalists

The mid-1980s marked a period of a temporary relaxation in
Chinese politics. The Chinese media, long rigidly controlled,
gained a certain amount of breathing room, and foreign jour-
nalists also saw some expansion in their room for maneuver.
After the 1989 Tiananmen Massacre was made known to the
world by foreign and Hong Kong journalists, the Chinese State
Council promulgated the “Regulations Concerning Foreign
Journalists and Permanent Offices of Foreign News Agencies”
in 1990 to resume control over foreign journalists’ news gath-
ering activities. The main method employed to restrain foreign
news media is to control news sources, with pressure brought
to bear on people interviewed by foreign journalists.

Because most foreign journalists tend to focus their report-
ing on Beijing and Shanghai, the Beijing municipal govern-
ment has enacted more detailed regulations governing the
implementation of the 1990 regulations. Following are a few
articles from “Measures of Beijing Municipality for Implemen-
tation of the ‘Regulations Concerning Foreign Journalists and
Permanent Offices of Foreign News Agencies’”:

Article 3: Foreign journalists resident in Beijing and foreign
news agencies established in Beijing proposing to interview
Beijing municipal leaders shall be required first to apply to and
obtain approval from the Beijing Municipal People’s Govern-
ment Foreign Affairs Office.

Article 4: The Municipal People’s Government and its sub-
ordinate departments and the people’s governments of the var-
ious districts and counties may hold periodic press-release
meetings and press conferences and invite foreign journalists
to attend. The Municipal People’s Government Foreign Affairs
Office may periodically organize trips within Beijing for for-
eign journalists for sightseeing and news gathering purposes
and may recommend to journalists items considered to be
newsworthy.

Article 5: Foreign journalists and news agencies resident in
Beijing proposing to employ Chinese citizens as staff or service
personnel or to lease buildings for office premises must
arrange these matters through the Beijing Foreign Affairs Per-
sonnel Service Bureau.!¢

Article 3 effectively restricts all activities of foreign journal-
ists to those controlled by the Chinese government. Article 4
makes it clear that the Chinese government not only controls
journalists’ activities, but is also the sole legally sanctioned
supplier of news. Article 5 effectively subjects foreign journal-
ists to the supervisory control of the Chinese government.

The above-cited regulations establish a set of principles, but
even more detailed rules govern their actual implementation.
Many such regulations focus on Chaoyang District, the office
and residential compound for foreign embassies, foreign
diplomats and major foreign news agencies. A directive issued
in February 2002 entitled “On Strengthening the Management

NO.1, 2004

CHINA RIGHTS FORUM

19

WALKING THE TIGHTROPE



of Interviews by Foreign Journalists,” stipulates that no work
unit or individual may organize interviews for foreign journal-
ists or receive them without authorization; that foreign jour-
nalists’ requests for conducting social surveys or opinion polls
be tactfully refused; that propaganda materials and printed
matter sent to foreign journalists be checked by the depart-
ments in charge of receiving the journalists, and that if such
materials are found to contain anything illegal they must not
be sent to the foreign journalists and must immediately be
reported to the relevant foreign affairs, public security and
security departments.

The directive also requires that foreign journalists be pre-
vented from conducting illegal interviews in sensitive areas
and about sensitive issues, including contact with practitioners
of Falungong, democracy activists and their private residences;
access to the courts and places of religious worship; and
reporting related to ethnic minorities, religion, human rights
and family planning. Work units that discover illegal newsgath-
ering activities must put an immediate stop to them and report
them to the Public Security and Foreign Affairs bureaus.
Authorities may also confiscate journalists’ notes, audio equip-
ment and cameras to prevent effective spot reporting.

The directive requires that foreign journal-
ists be prevented from conducting inter-
views about sensitive issues.

The directive stipulates that if an incident suddenly occurs
within a work unit, foreign journalists must be denied entry in
accordance with relevant regulations and the foreign affairs
and public security departments must be promptly informed
of the matter. If a foreign journalist is already on the scene, for-
eign affairs or public security personnel must politely persuade
him to leave. If the journalist refuses to comply, a public secu-
rity officer should forcibly remove him from the scene. After
an incident occurs, the department concerned must quickly
draft a public declaration and submit it for approval to the
municipal and district authorities and appropriate leaders.
Without proper authorization, no one may answer questions
posed by foreign journalists. !

Some foreign journalists have recorded their feelings about
how the Chinese government controls their activities. BBC jour-
nalist Wei Cheng, for example, wrote an article describing his
observations during news conferences held by the Chinese gov-
ernment around the time of the 16th Communist Party Con-
gress in November 2002. Wei reports that Chinese officials
habitually turn news conferences into propaganda meetings
touting government achievements. Before a news conference,
officials pick journalists working for the official Chinese news
media or foreign journalists who are “good friends” of the Chi-
nese government, such as those working for Hong Kong’s Ta
Kung Pao or the France-based Ouzhou Shibao (European News, a
newspaper published with a financial subsidy from the Chinese
government), and allow them to ask questions that give Chi-
nese officials the opportunity to boast of their achievements.
Such orchestrated events are news conferences in name only.!8

Joan Maltese, who worked for CCTV-9, China Central Tele-
vision’s English-language news channel, wrote an article enti-
tled “How China’s Propaganda Machine Works” after being
fired.!” Similarly, David Lore, a “foreign expert” based in
Shanghai, recounted his personal experience in an article enti-
tled “The Perils of Speaking out in China.”?°

Under these circumstances, unless they have many years of
experience working in China, foreign journalists have almost
no way of carrying out thorough investigations of China’s
society, politics and economy.

Tombstones

By the beginning of the 1990s, the Chinese media began expe-
riencing two parallel trends. On the one hand, media organiza-
tions gradually lost financial backing from the government,
forcing some into the red. On the other hand, official controls
tightly restricted the supply of news sources, leading to fierce
competition. The media described this situation as, “tying our
hands and feet, and then putting us out to sea.” In their strug-
gle for survival, many media organizations had no alternative
but to test the limits with subjects that would attract readers
without provoking censorship. Even so, there were frequent
reports of newspapers, magazines and publishing houses being
closed down.

In 1989, the following magazines stopped publication:

Shijie Jingji Daobao (World Economic Herald), Hainan Shiji
(Hainan Report ), Shulin (Treasury of Books), Xin Guancha (New
Observer), Dongfang Jishi (Eastern Record), ZouxiangWeilai (Toward
the Future); GuoqingYanjiu (Contemporary Chinese Studies) and
Zhishi Fenzi (Intellectual), a magazine that had recently moved
back to mainland China from the United States.

The following media organizations were penalized in the
1990s:

In May 1996, Beijing’s Qingnian Baokan Shijie (Youth Press
World) was ordered by the State Press and Publication Ad-
ministration to discontinue a newly-launched column on the
Cultural Revolution. When Dangdai Gongren (Contemporary
Worker) in Liaoning Province published an article in 1996 by
the Shanghai writer Ye Yonglie about the May 16 Circular that
launched the Cultural Revolution, the Beijing Press and Pub-
lishing Bureau instructed the Liaoning Press and Publishing
Bureau to order an investigation.

LingnanWenhua Shibao (Lingnan Culture Times) stopped publi-
cation on December 30, 1998. Fangfa (Method) was closed
down in January, 1999. Dongfang (East) officially announced
that it was stopping publication in 1999 (it had already been
closed for two years for “reorganization”).

BeijingWenxue (Beijing Literature) was ordered to make a
self-criticism in 1999 for publishing an essay entitled “Death
on May 4,” by Guangdong writer Lin Xianzhi.

Jinri Zhongguo Chubanshe (Today’s China Publishing
House) had its license revoked in May 1999 for publishing my
book, Xiandaihua de Xianjin (translated into English under the title
Pitfalls of Modernization). The person who had planned the book
and the editor responsible for its publication were banned
from further employment in media or publishing.

At the beginning of November 1999 the Chinese newspaper



Gongren Ribao (Workers Daily) published on its front page a speech
by Wei Jianxing, acting chairman of the All-China Federation of
Trade Unions, about China’s labor unions. Because the speech
contained the statement, “labor unions and the Party are in com-
plete unanimous accord, therefore there is no need for the exis-
tence of labor unions,” it was considered to be a “serious
political mistake.” Gongren Ribao director Zhai Zugeng and editor-
in-chief Zhang Hongzun were dismissed from their posts.

In March 2000 Shuwu (Studio) magazine was purged for
publishing my essay, “A General Analysis of the Evolving Struc-
ture of Contemporary Chinese Society”; its editor-in-chief,
Zhou Shi, and the entire staff of the editorial department were
dismissed and transferred to other posts.

In 2000, Baihuazhou (A Hundred Flowers) was officially crit-
icized for publishing an essay by Xie Yong, a writer from
Shanxi Province. Nanfeng Chuang (The Window of the South
Wind) was officially ordered to make a self-criticism on sev-
eral occasions. In November 2000 the People’s Liberation
Army investigated and took a series of measures against Lanzhou
Wanbao (Lanzhou Evening News) for having allegedly damaged
its reputation with a report detailing problems within the mili-
tary. The deputy editor and the news manager were dismissed
from their posts, and two editors responsible for the article
were dismissed from the newspaper. Bainianchao (Hundred Year
Tide) received several warnings from the police authorities,
and its editor-in-chief was eventually replaced.

In 2001 the Guangxi Shangbao (Guangxi Business Daily) was
ordered by the Party Committee of the Guangxi Zhuang
Autonomous Region to stop publication because it had refused
to be merged with the Communist Party newspaper Guangxi
Ribao (Guangxi Daily). When YanchengWanbao (Yangcheng
Evening News), published by the Xinwen Zhoukan (News
Weekly), published a special interview with me on May 2,
2001, the Propaganda Department of the Party Central Com-
mittee ordered the Guangdong Propaganda Department to
“deal severely” with the newspaper. When the Lijiang Pub-
lishing House in Jiangxi published my essay, “We Are Still Gaz-
ing at the Stars” (“Women rengran yangwang xingkong™), it was
accused by the Central Committee Propaganda Department of
satirizing the theory of the “Three Represents.”?! It was
ordered to suspend publication for “reform,” and the editor
was dismissed.

In June 2001, Jingji Zaobao (Economic Morning News) was
ordered to stop publication because it had printed an article
entitled, “Character Determines Fate and Human Nature Deter-
mines the Character of Stocks” on its securities page. The Pro-
paganda Department decreed that this article “ridicules central
government leaders, and is really inane,” and officially ordered
the paper to stop publication.

Then there were publishing houses that published “prob-
lematic” books or that worked together with booksellers and
were therefore repeatedly “rectified.” Well-known publishers
in this category include: Gaige Chubanshe (Reform Publish-
ing House), Dianying Chubanshe (China Film Publishing
House), Haitian Chubanshe (Haitian Publishing House),
Shantou Daxue Chubanshe (Shantou University Press), Shanxi
Shifan Daxue Chubanshe (Shaanxi Normal University Press),

Guizhou Renmin Chubanshe (Guizhou People’s Publishing
House), Xinjiang Qingshaonian Chubanshe (Xinjiang Juve-
nile Publishing House), Changjiang Wenyi Chubanshe
(Changjiang Literature and Art Publishing House), Jinri
Zhongguo Chubanshe (Today’s China Publishing House),
Daxiang Chubanshe (The Elephant Press), Zhongguo Renmin
Daxue Chubanshe (Renmin University of China Press),
Zhongguo Gongren Chubanshe (China Workers Publishing
House), Qunzhong Chubanshe (Masses Publishing House),
Liaoning Jiaoyu Chubanshe (Liaoning Education Press), Xin-
hua Chubanshe (Xinhua Publishing House), Nanfang
Chubanshe (Southern Publishing House), Zhongguo Wenlian
Chuban Gongsi (China Wenlian Publishing Company),
Hainan Chubanshe (Hainan Publishing House) and Chunfeng
Wenyi Chubanshe (Chunfeng Wenyi Publications).

Books classified by the CC Propaganda Department as being
“problematic” include: Shan’ao li de Zhongguo (China Between
Two Peaks), Lishi de Xiansheng (The Harbingers of History),
Zhongguo de Zuohuo (China’s Leftist Disaster), Wutuobangji (A
Memorial to Utopia), Xuebai Xiehong (White Snow, Red Blood),
Gu ZhunWenji (The Collected Works of Gu Zhun), Guanchang
Mijing (The Secrets of Chinese Officialdom), Zhongguo de Daolu
(China’s Path), Gulage Qundao (The Gulag Archipelago), Chenlun de
Shengdian (The Fallen Temple), Zhongguo Diceng Fangtanlu (Record of
Underground Interviews in China), Yu Luo KeYizuo yu Huiyi (An
Encounter with Locke’s Posthumous Work and Memoirs), Deng
Xiaoping de Sanshang Sanxia (The Ups and Downs of Deng Xiaop-
ing’s Political Career) and Wenhua Dageming de Zhongguo Jundui (The
People’s Liberation Army During the Cultural Revolution).
Works written by GenerationY writers, such as Wei Hui’s
Shanghai Baby, were also labeled “problematic.” Needless to say,
many more books could not be published because of their
“sensitive” content.

In May 2001, the Nanfang Zhoumo (Southern Weekend) news-
paper was “rectified” through a purge over a very typical inci-
dent. Because Nanfang Zhoumo had earned a reputation for its
daring in-depth reports on corruption, the Central Commit-
tee’s Propaganda Department had come to consider it a “bas-
tion of liberal ideology” and frequently criticized it by name.
In the late-1990s when Li Changchun (currently a Politburo
Standing Committee Member of the Party Central Committee
and Party propaganda chief) became secretary of the Guang-
dong Provincial Committee, he declared at a propaganda work
meeting, “The Guangdong media have taken liberalization
much too far, and have behaved outrageously. My main task
here will be to rectify Nanfang Zhoumo and other newspapers. In
my own home, I won't let my children read the Nanfang
Zhoumo.” This statement was turned into a butt of jokes by the
Guangdong media.

The most serious rectification measure Li Changchun took
was to have the Guangdong Provincial Committee Propaganda
Department issue an order that the newspaper’s editor-in-chief,
JiangYiping, be transferred to another post (which was done in
January 2000). Journalists at Nanfang Zhoumo used to joke that
writing self-criticisms to the Central Committee’s Propaganda
Department was one of the chief editor’s basic skills.

After Jiang Yiping was transferred from his job, Nanfang

NO.1, 2004

CHINA RIGHTS FORUM

21

WALKING THE TIGHTROPE



Zhoumo showed some restraint, but because its journalists had
a keen sense of social responsibility, the paper continued to
report on local corruption. The Propaganda Department there-
fore issued orders for a purge under which acting editor-in-
chief Qiang Gang was transferred, vice-editor-in-chief Chen
Mingyang and the deputy assignment editor of the news
department were dismissed, several key journalists were fired
and a “politically reliable person” was transferred from Nan-
fang Ribaoshe (Southern Daily Group), the media organiza-
tion in charge of Nanfang Zhoumo, to be the new editor-in-chief.
All journalists who kept their jobs had their “conduct” (i.e.,
their attitude toward Party and government work) monitored
for half a year to determine whether they would be kept on.
With the journalists of Nanfang Zhoumo scattered to the four
winds, China’s “premier weekly publication” lost its former
luster.

The cases cited here involve only two of the many methods
the Chinese government employs to suppress freedom of
speech: threatening journalists’ livelihood and judicial perse-
cution. Other methods employed by the state include deploy-
ing the Ministry of State Security to follow the movements of
socially influential people, tap their phones, monitor their e-
mail, open their letters and stake out and covertly search their
residences, as well as exploiting the State’s monopoly over
public opinion and various dictatorial methods to frame and
smear dissidents and intellectuals critical of the government.

It should be pointed out that the list of people and media
organizations named in the preceding pages is by no means
exhaustive. I have only recorded a small fraction of the many
victims, whose number continues to grow.

Editor’s Postscript: A Western journalist received the following
e-mail message on February 10, 2004, from a reporter at
Guangzhou’s Southern Metropolitan Daily in reponse to inquiries
about a reported media crackdown: “As an employee of the
Southern Metropolis Daily, I have been told to keep silent on
the aforementioned subject, that is why I did not write back
immediately. I am sorry for that and hope you could under-
stand. All I can say now is that the situation is difficult for us
and can be even more difficult in the near future. There has
been a lot of pressure and all kinds of rumours. We don’t know
what fate is waiting for our newspaper. We can do nothing but
pray that Dawn will come after the darkness.”

PART 2: WHO OWNS CHINA’S MEDIA?

In democratic countries, the news media industry has inde-
pendent legal status. A media company’s investors are its
bosses; the market decides the life or death of a company, and a
newspaper with no subscribers will fold. But this international
principle does not apply to China. China’s government agen-
cies have designated the broadcast media as a special commer-
cial activity, and no matter who its investors are, a news
provider is a publicly owned resource. As a result, all news
agencies have just one shareholder: the Chinese Communist
government.

Even more unusually, the survival of media companies

depends entirely on the government rather than the market.
China’s 2003 news media reforms, although undertaken in the
name of relieving market over-supply, were actually intended
by the government to eliminate competition to national and
provincial-level Party papers, boosting subscriptions to People’s
Daily, Qiu Shi (Seeking Truth Magazine), and other such publica-
tions through government proclamations and guaranteeing a
minimum number of subscribers for Party-sponsored papers.
The 2003 Code of Practical Regulations (Shishi Xize), Part IV,
Clause 1, clearly mandates that district, town and village level
organizations, country primary and secondary schools and
other local units must use public funds to subscribe to key
Party-sponsored publications such as People’s Daily, Qiu Shi,
provincial newspapers and periodicals and local and city
papers. All groups using public funds for subscriptions must
apply them first to Party papers and periodicals, especially
national-level publications.??

Before the opening up and reform of Chinese society, when
all Chinese media were funded and controlled by the govern-
ment, rights of ownership were quite straightforward. At that
time, any private individual who wanted to start a newspaper
was automatically branded a criminal. But China’s market
reforms have forced Chinese media providers to consider eco-
nomics and income, and the bureaucratic nature of the Chi-
nese media has thrown up obstacles in the road to
marketization. In order to survive, government-sponsored
media all over China have begun to think in terms of business
strategies, opening a gap in the Chinese government’s control

of news media.
The rise of popular media and the fate of the 2003 reforms

The decline of Party-sponsored newspapers

Before the reform period, the Chinese media had no relevance
apart from propaganda. But under the reforms, market forces
have brought about the rise of new media organs. These
include evening and metropolitan papers that Hong Kong and
Taiwan researchers refer to as “popular media,” which began
to enjoy ascendancy after 1992.These evening and metropoli-
tan papers focus primarily on society, sports and entertainment
news, with content especially appealing to city dwellers. Even
so, they have not been able to enjoy the same degree of open-
ness as Western media because of the Central Propaganda Min-
istry’s imposed rule of “Three Meetings, Three Nods of the
Head” on any articles critical of any government or Party offi-
cial. Under this rule, the reporter, the target of the criticism
and the target’s superior all have to meet prior to publication,
and the target and his superior both have to sign an authoriza-
tion certifying that the article can be published.

However, fierce competition for readers has led industry
players to engage in a new practice known as “blindsiding.”
This type of reporting has injected new life into the Chinese
media and made even the dry, monotonous, stifled Party-spon-
sored papers change the way they tell the news. The rise of the
popular media also brought a decline in circulation for Party-
sponsored publications. The circulation of People’s Daily once fell
to just a few hundred thousand copies, and almost all of its



subscribers were public entities forced to maintain their sub-
scriptions by government mandate.?3

The drop in circulation for Party-
sponsored papers can also be adduced
from their share of advertising income.

Previously, the officially published Cankou Xiaoxi (News Ref-
erence) was the only source from which Chinese people could
get international news, and circulation at one point reached a
peak of five million. Now, however, circulation has dropped to
300,000, and the main subscribers are older people who don't
know how to use the Internet. Considering the percentage of
national and provincial papers that are paid for by public
funds, or that are provided for leisurely perusal by public ser-
vants while they should be working, it is clear how little these
ideological propaganda publications are appreciated by the
public at large.

The drop in circulation for Party-sponsored papers can also
be adduced from their share of advertising income. In 1978,
China’s mass media was reborn after the disruptions of the
Cultural Revolution. The total income from ads in 1983 was
73 million yuan, jumping sharply to almost 7.8 billion yuan by
1996, increasing at a rate of 39 percent per year. In terms of
the share of ad income, Party-sponsored papers have clearly
lost out to the popular papers. Before 1990, the top national

Chinese news sources are fairly uniform. Photo: AP Wide World Photos

paper, People’s Daily, was the unquestioned winner in the con-
test to attract ads, but it lost advertising steadily as the 1990s
progressed. By 1995, the paper was unable to maintain its
ranking among the top ten, and in 1997 it dropped below the
twentieth slot.>* Two Hong Kong researchers performed an
investigation comparing Shanghai’s Liberation Daily (a party-
sponsored paper) with XinminWanbao (New People’s Evening
Post, a popular paper); Guangdong’s Nanfang Ribao (Southern
Daily, a party-sponsored paper) with Yangcheng Evening Post (a
popular paper); and Shaanxi’s Shaanxi Daily (a party-sponsored
paper) with Xi’an Evening Post (a popular paper).They came up
with three conclusions: 1) The income gap first appeared
around 1992; 2) The ratio of advertising income of provincial
party papers to regional popular papers stands at between
1:2.5and 1:3.1; and 3) Popular papers easily dominate adver-
tising revenues, whereas provincial papers are in a weaker
position.?

The lively popular papers clearly reflect a trend toward
metropolitan papers among China’s urban populations. These
metropolitan papers first made their appearance after 1992
when provincial Party papers began publishing city-focused
newspapers. Now there are more than 20 metropolitan
papers in China (including early and morning editions), and
some cities have more than one. The metropolitan paper
industry was well established by around 1996, and its busi-
ness strategies, reporting content, reporting methods and cir-
culation methods are far and away superior to that of

NO.1, 2004

CHINA RIGHTS FORUM

23

WALKING THE TIGHTROPE



Party-sponsored papers. Circulation figures have soared: Chu
Tian Dushibao (ChuTian Metropolitan News) has reached a cir-
culation of one million in the intense Wuhan media market;
Huaxi Dushibao has already surpassed 350,000 subscriptions in
the Chengdu region; and Hunan's Xiaoxiang Morning Post has
overtaken the staid Hunan Daily and the official Changsha Evening
Post.

Chinese news sources are fairly uniform, but the metro
papers offer more attractive layout and photos as well as fea-
tures on society and daily life. In the first half of the 1990’s, the
Chinese government still labeled the purely entertainment-
focused tabloid (bagua) news as containing “unhealthy con-
tent,” and occasionally imposed limits on the publication of
stories relating to celebrity scandals and other popular tabloid
topics such as get-rich-quick schemes, sex and murders. By the
end of the 90s, however, the government’s Propaganda Min-
istry came to the realization that in a society that could become
politicized in the blink of an eye, tabloid news could effectively
divert the attention of the public and induce them to fall in
line. As a result, the bureaucracy has adopted a much more
lenient attitude toward Hong Kong and Taiwan-style “scandal
sheets,” while reserving its strictest censorship and punish-
ment for political offenses (with provincial governments fol-
lowing the example of the central leadership).

Media reform and the rules for survival 2¢

If any news media can still make the claim of attracting read-
ers’ attention in any significant way, it is the popular media,
including the metro papers. The number of news providers
increases daily, a phenomenon causing enormous headaches
for official censors. A culling process has now been initiated
among weak, low-quality papers through the 2003 reforms,
which mandate criteria for the survival and extinction of
newspapers and periodicals. Publications that meet the follow-
ing standards may continue to publish:

— The central government’s “three papers and one maga-
zine” (People’s Daily, Guangming Daily, Economics Daily and Qiu
Shi) and provincial Party papers and periodicals;

— Publishers with correct politics that have broken no laws
for five years, are in solid financial shape, and whose per-
centage of paying private subscribers exceeds 85 percent
(this only applies to provincial-level publishing houses);

— The offshoot publications of Party-sponsored newspapers.

The following types of publications must cease operations:

— Those with incorrect politics, or those that have broken
the law within the past five years;

— Party bureau publications with similar content must
merge, and those with paying private subscriptions mak-
ing up less than 50 percent of total subscriptions must
close down;

— All newspapers and periodicals published by founda-
tions, think tanks and research institutions associated
with administrative, public safety, financial, tax, com-
mercial/industrial, life planning, traffic, public health,
environmental, fire prevention or any other bureaus at
the provincial level or below.

Publications that do not belong to the Party system and are

not being closed down are to be wholly absorbed into the
Party-sponsored fold, or else merged with Party-sponsored
papers at all levels.

It is not difficult to discern the true aims of this round of
reforms. Cutting government bureau publications is a way of
relieving financial burdens and concentrating the limited
resource of publicly funded subscriptions on central Party
publications, thereby restoring them to the pre-reform system
of public subscription. But even more important is the drive to
shut down papers with incorrect politics and with records of
violating regulations. Based on my eight years of experience,
the government has only political offenders in mind, and not
financial offenders. Finally, the annexation of non-Party publi-
cations achieved by this executive order is nothing more than a
reversion to total control by the Party.

Who actually owns the popular media?

It must first be noted that popular media production faces two
limitations from the outset: 1) Official regulations clearly for-
bid private publications; every publication that applies for
authorization must be run by the government or by govern-
ment officials. This is set in stone. 2) Because of these restric-
tions, the funding of many publications must be concealed. For
example, some publications don’t receive direct government
funding, but rather are offshoots of officially run publications
(such as provincial papers) that have raised money through
advertising and business sponsorships to launch papers more
suited to the demands of the popular market. Examples include
Nanfang Zhoumo (Southern Weekend) and Nanfang Dushibao (South-
ern Metropolis Daily), both started by Guangdong Province’s
official Nanfang Ribao; QiluWanbao (Qilu Evening Post), one of the
top four evening edition papers in China, backed by the Shan-
dong provincial paper Shandong Daily; JinWanbao (This Evening),
which received funding and sponsorship for its launch from
Tianjin’s official Tianjin Ribao, and finally Shanghai’s XinminWanbao
(New People’s Evening Post), which drew its seed funds from
the Shanghai municipal government.

Since China’s media can’t be privately funded, all private
investment in publications is illegal. Under these circum-
stances, non-governmental money injected into a media com-
pany cannot be openly acknowledged. For example, Xin Zhoukan
(New Weekly) was bought and taken over by Shenzhen'’s Sanjiu
Group, but the change in ownership is only acknowledged
behind closed doors, and the change of sponsoring organiza-
tion has not been officially registered. The Guangdong Socio-
logical Institute’s Gang’ao Jingji (Hong Kong/Macao Economy)
has been funded for some time by Zhuhai United Pharmaceu-
ticals Group to the tune of two million yuan, but the magazine
lists United Pharmaceuticals only as a supporter. No one dares
to indicate that the Group is really the principal investor and
owner.

Investing under these conditions is extremely risky. By
way of illustration, Henan Communist Youth Group was
unable to maintain its monthly periodical Qingchun Shuiyue
(Youth), so they signed a contract with a private business-
man surnamed Xue in November 2000.The contract stipu-
lated that the original editing staff of the magazine would



continue to receive monthly salaries of 10,000 yuan while
being relieved of their editing duties, and the magazine
would hold the ownership rights to all published copy.The
businessman agreed to provide backing of 300,000 yuan for
each issue and to move the publication’s offices to Shenzhen.
As the revamped magazine’s articles managed to suit the
tastes of the “new generation,” Mr. Xue invested additional
funds in sales promotion. After the second issue of 2001,
with sales looking good, the staff of Qingchun demanded that
their contracts be revised with increased pay and benefits. Mr.
Xue felt that the publication was still in its formative stage—
it had not yet begun to turn a profit—and asked staff to delay
the discussion. When the two sides failed to reach an agree-
ment, the magazine threatened breach of contract. The
800,000 yuan that Mr. Xue had already invested went up in
smoke; he had no room for negotiation, since the whole
transaction was illegal in the first place.

The covert management of new publications is something
that even Propaganda Bureau chief Ding Guan’gen has misun-
derstood. He believes that the increasing difficulty of control-
ling the media is due to its incomplete ownership by the
government. In order to enhance government oversight, he
suggested in 1998 that the Treasury come up with money to
buy back the ownership of all the newspapers in China. Even
the Chinese Communist Party’s former leader, Jiang Zemin,
was more realistic; at the 2002 National Propaganda Confer-
ence he referred to “state-owned media,” apparently acknowl-
edging existence of privately owned publications in China.?’

Actually, the thorny question of “ownership” was quietly
settled by the Chinese government in 1999 by way of a “legal
shortcut.” On October 21, 1999, Xinwen Chuban She (News Publish-
ing) got the scoop on an important story: The Public Affairs
Bureau, the Ministry of Finance and the News Publishing
Bureau stated unequivocally in a directive to the China Socio-
logical Institute on the subject of their publications Zhongguo
Jingying Bao (Chinese Economics) and Jingbin Gouwu Zhinan (A
Guidebook to Fine Arts) that all of China’s newspapers and
periodicals are publicly-owned assets. Under current laws, the
launch ofa publication is subject to a permit system, and the
publication’s sponsoring organization is the principal investor
by law; most papers in China today are funded by the popula-
tion as a whole. When a publication is established, infusions of
funding by individuals or groups must be treated as loans and
debts. The News Publishing Bureau official indicated that the
Ministry of State’s three administrative offices have wide super-
visory authority over this process, and that they will continue
to make authorization decisions on a case-by-case basis until a
national publications law is enacted, thereby setting clear limits
on the entire media industry.

The official also pointed out the ways in which publishing
houses are publicly owned: 1) Current publishing law
requires a newly established newspaper to comply with the
provisions of the “Administrative Regulations on Publishing”
(Chuban Guanli Tiaoli) and the News Publication Bureau’s “Provi-
sional Rules for Administration of the Publication of Newspa-
pers” (Baozhi Chuban Guanli Zanshi Guiding), to pass through the
national administrative bureau’s assessment process, and to

apply for a publication sponsorship permit; 2) Implementa-
tion of the sponsorship system creates a situation character-
ized by the publisher’s subjugation to, dependence on and
administration by the sponsor; 3) Control is imposed through
the structure of Chinese newspapers and the present situation
of the industry.

China’s newspaper industry was built on the foundations
set by Party-sponsored publications. After the reform and
opening period, a large number of government agency news-
papers were created—over 2,000 papers across the country—
of which Party-sponsored papers and publications of the
various levels of government made up over 1,000.These news-
papers were generally financed or subsidized by the state. As
for other publications, even if they were not directly financed
by the government, they were founded under the bannerhead
of state-owned institutions. According to this scheme, the
ownership of all media companies is entirely public. And as for
the formative stages of a new publication, according to the
Agency official, seed funds are sometimes provided by the
sponsoring organization, but often the sponsor leaves it to the
publishing company to raise money. By official decree, the
sponsoring organization is the only authorized investor, and
other forms of fundraising cannot be called “investment.”
Funding can be drawn from corporate assistance in the form of
charitable donations, or from individuals or corporations as
money advances—a form of loan that must be treated as debt.
Since a publication is treated as a special kind of commercial
activity different from most business ventures, the business
principle of “investor as owner” does not apply.2®

The seemingly complicated question of publication owner-
ship rights has been resolved without much fuss in the author-
itarian style of the Chinese government, which sees no need to
proclaim any clear rules. Investors have no room to negotiate
deals, nor can they protect their ownership rights, because the
Communist government has never recognized transfer of own-
ership and sponsorship. The government’s so-called legal doc-
uments do not even require the legitimization of the People’s
Assembly’s rubber-stamp approval. Even if they did require
approval, it would be simply a matter of convening the assem-
bly for one more meeting.

The myth of foreign investment and a free press

It has been taken for granted that “when the media enter the
world stage,” which is to say, as China undergoes globalization,
the news media will become a service industry and will simul-
taneously begin operating under WTO rules. Many scholars
have published articles hinting that the “media entering the
world stage” is already a fait accompli, and that foreign invest-
ment in the Chinese media market is already a reality. Chinese
media organs protest that media imperialism has already
forced its way through their doors; foreign scholars think it
will lead to the marketization of China’s media and severely
weaken the Communist government’s control over the press.
These articles announce tremulously to the world that China is
preparing to open up its media market; a slew of unprece-
dented changes and reforms are imminent. But does this con-
form with reality?

NO.1, 2004

CHINA RIGHTS FORUM

25

WALKING THE TIGHTROPE



Tsinghua University journalism professor Liu Jianming has
written an article rebutting myths about the eagerly awaited
globalization of Chinese media, as follows:?*

— According to a news report, “CCTV’s fourth season has
already been broadcast in the U.S. by Time Warner on an
American satellite channel. We had to repay them, so we
opened up the airspace over the Pear] River Delta region
and allowed non-news satellite broadcasts—Chinese arts
programs, for example.”3°

Liu: As far as I know, the high-level officials in charge
of news and propaganda have not made any such deci-
sion, and it is pure fiction that CCTV's fourth season has
been broadcast over American satellite. Actually, this
rumor is based on something that happened in January
of 2002. Currently, a Murdoch News Group arts channel
has been authorized to broadcast on Guangdong
Province’s cable service, and one CCTV program can now
be viewed in the U.S.3! Apart from this, there are no hard
facts showing that other foreign broadcasters’ channels
have been allowed to enter China. Blind guessing or cit-
ing of foreign sources is not a substitute for scholarly evi-
dence of domestic conditions.

— According to a news report, Viacom'’s MTV broadcasts four
24-hour channels in Asia alone, reaching more than 120
million households across Asia. MTV’s Chinese language
syndicate was founded in 1995, and the program “Tianlai
Village” is a joint production of MTV Worldwide and Chi-

nese Cable Network. The sixty-minute daily segment of
“Tianlai Village” has become the highest rated program
created by a foreign-domestic cooperative venture.3?

Liu: The unsubstantiated assertions in this article are
really shocking. First, China has never had a “Chinese
Cable Network.” Second, the notion of the daily segment
of “Tianlai Village” enjoying top viewership ratings is
pure nonsense. In China, only big hotels and a tiny
minority of viewers receive the satellite service that
would allow them to watch MTV programs.??

In October of 2001, a Guangzhou paper quoted anony-
mous sources as saying that China was planning to allow
more than thirty foreign stations to broadcast in Guang-
dong in the near future.3* This news was widely dissemi-
nated over the Internet.

Liu: T asked the officials who would have been respon-
sible for this decision, and I was informed that the gov-
ernment broadcasting offices have no such large-scale
plans. They also had no idea where the talk of more than
thirty foreign stations came from. Anyone who under-
stands broadcasting coverage in the Southeastern coastal
area knows that any household in Fujian or the Pearl
River Delta can privately install a satellite dish and receive
broadcasts from Taiwan, Hong Kong and Macau. If you
take the numbers involved in this phenomenon, add to
them the small number of large hotels that get foreign
satellite television, and look at scholars’ assertion that

Photo: Reuters



“after the globalization of the industry, foreign channels
will be allowed to enter,” it’s obvious that this promise is
mere smoke and mirrors—in reality, foreign stations
have already been received for ten years or more!

[Authors note: I lived in Shenzhen, and as far as I was
able to ascertain, Guangzhou and Shenzhen have required
residents to use cable TV service since 1996; this allows the
interruption of broadcast feed when Hong Kong television
stations broadcast programs with “sensitive content.” For
example, each year during the June 4th memorial cere-
monies, and during the 2000 show “Ershi Shiji Lingshou Feng-
cai Dahufang” (“The Discreet Charm of Twentieth Century
Leaders”), which commemorated numerous gaffes by
Jiang Zemin, the signal was cut as it entered the country.
This is based on my personal experience. |

— Reuters and Qingniao were reported to have initiated a

joint venture to create a Web guide to Chinese media in
affiliation with Chuanmei Shiye (Media View) magazine.
This news led to reports that Reuters was financing Qing-
niao at Peking University, which would mean that for-
eign media capital has already made its way into a
Chinese media business.

Liu: The funny thing is that after Reuters’ representa-
tive in Asia responsible for supervision of broadcast con-
tent, Jeffrey Parker, heard this story, he made a point of
clarifying the facts during a speech. He said that the
Qingniao.net that Reuters invests in is not Peking Univer-
sity’s Qingniao, nor has Reuters collaborated to create a
Web guide to China’s media. From this we can see that
the much-vaunted inroads of foreign capital into China’s
media is really nothing more than a crazy story inspired
by the illusion of a “looming media empire.”

Liu Jianming also says, “It is universally known that China’s
treaty of accession to the WTO contains no agreement to allow
foreign news media into China or vice versa.Yet in 2001, just
about every news magazine ran articles repeatedly asserting
just this—it was a very hot topic. News research based on illu-
sion is a complete disaster. We have to ask, where on earth did
our country’s scholarship go wrong?”

The political leanings of Liu Jianming’s article is clearly on
the side of protecting China’s media, but the facts he states are
impervious to politics. In addition, it should be clear from
China’s daily tightening of control over the press and thought
that the Chinese government has no intention of opening up
the so-called media market.

In fact the media industry is a spiritual and cultural indus-
try; its services contribute directly to a nation’s economic and
social development. The services provided by the news media
have dual significance. While providing news and entertain-
ment to the public, the media also influence the political
framework of a regime and a society; they can’t be treated as
cavalierly as the import and export of material goods. China’s
supervision of the ideological slant and political nature of
broadcast media represents an attempt to make ideology a cen-
tral method of control—a basic tenet of a dictatorial country’s
strategy for dealing with the question of the press. For this rea-
son, in discussions over globalization, China has made only

two representations regarding the media: 1) Foreigners may
invest in international Internet providers, including those that
furnish content currently prohibited by the Chinese govern-
ment; and 2) The Chinese government will import twenty for-
eign movies each year and allow foreign movie and music
companies to have a share in the profits. Apart from these
undertakings, there is absolutely no question of allowing for-
eign broadcast stations to be received in China or of permit-
ting the circulation of foreign publications.

In fact, statements by China’s high-ranking officials and rel-
evant government documents repeatedly state that foreign
political news may not enter China, and that foreign capital
may not be invested in state-owned newspapers, periodicals,
broadcast television stations or even state-owned Web sites. The
few publications currently allowed in from Hong Kong are not
considered to be examples of foreign investment; the CCID
Group, for example, is nothing more than a corporation capi-
talized with Hong Kong and Macau money, and this kind of
investment is completely unrelated to freedom of the press.

As another example, in 1996 the Shenxing Shibao newspaper
was created as a joint venture by the Shenzhen Tequ Bao (Shenzhen
SEZ Newspaper) and Hong Kong’s Singtao Daily. During its three
years of existence, Shenxing reported political news in Shenzhen
Tequ Bao’s bureaucratic style; the only area in which it took lib-
erties was in its tabloid-style entertainment articles. In 1998
this so-called “Chinese-foreign capital joint venture” ended its
short life in miserable financial condition, its circulation never
having reached even 20,000.3

In 1997 it was reported that “the Murdoch Group invested
65 million yuan in the People’s Daily subsidiary Chinabyte,” but
they have already divested themselves. The state-owned Qian-
longnet, Longyingnet and others all had visions of attracting
foreign investment, but official permission has been consis-
tently denied. The Chinese government’s attitude is quite clear:
the state media are not part of China’s globalization process.
China’s media officials repeat as their mantra, “This rule is for
the country’s good; other nations have similar rules,” and they
have emphasized that the prohibition against foreign invest-
ment in Chinese newspapers, broadcast stations and periodi-
cals is sensible and wise. As one Chinese official has said, “This
avenue is closed, there is no room for discussion. Television is
too sensitive; it has a direct impact on national security and
well-being.”36

This official clearly equates “national security” with
“regime security,” the obvious result of the Chinese govern-
ment’s propensity to equate itself with China as a whole.The
truth is that opening up the new media would not pose a
threat to China’s security; rather, official control of the media,
particularly television, is a reflection of the authoritarian gov-
ernment’s concern that opening up the media would threaten
its own security.

The most important factor in freedom of the press is not
the identity of a publication’s investors, but rather a country’s
political system and environment.

Part 1 translated by Paul Frank, Part 2 translated by Jonathan
Kaufman

NO.1, 2004

CHINA RIGHTS FORUM

27

WALKING THE TIGHTROPE



10.
11.

Guangzhou journalist Zhao Shilong, who has covered a number of
significant national events, has written a vivid essay recounting his
own experiences in a “high-risk profession.” Zhao Shilong, “Shi shui
zai zurao caifang?” (Who is stopping journalists from conducting
interviews?), Nanfeng Chuang (The Window of the South Wind),
February 2002.

Zhao Shilong, ibid.

Tai Yueng Po (The Sun), Hong Kong, January 1, 2002.

Fazhi Ribao (Legal Daily), Beijing, January 17, 2001. Editor’s note: On
February 20, 2004, the Xinhua News Agency reported that Wan
Ruizhong, a former county Party head in southwestern Guangxi, was
executed after being found guilty of taking 3.2 million yuan in bribes
from the operators of the Lajiapo tin mine in return for concealing a
fatal flooding of the mine, which killed at least 81 people in 2001.
The Xinhua report said that armed thugs were hired to keep reporters
away, as a result of which the incident was not reported until two
weeks after it occurred.

“Shandong jizhe fang tangwu’an zao jingcha duda” (Shandong jour-
nalists savagely beaten while investigating a case of corruption), Ping-
guo Ribao (Apple Daily), Hong Kong, January 8, 2002.

“Zhongguo jizhe de hong yu hei” (The Good and Bad Among Chi-

nese Journalists), a critique of the current state of Chinese journalism.

Source: bbs.beida-online.com.

Zhongguo Qingnianbao (ChinaYouth Daily), January 14, 2002.
Translator’s note: Xingxiang gongcheng could also be translated as
Potemkin-village-style projects, i.e., redundant projects designed to
boost the prestige and fill the pockets of the party leaders who pursue
them.

“Pilu xianweishuji dagao xingxianggongcheng Gongren Ribao zai
Henan Lushixian bei tongzhi shoujiao” (Unsold editions of the
Gongren Ribao [Workers’ Daily] in Lushi County, Henan Province, are
reported to have been confiscated for running articles revealing that
the County Party secretary was pursuing redundant and extravagant
projects), Zhongxingwang (China News Service), August 24, 2001.
Zhao Shilong, op cit.

"Yiben qishu de qiyu” (The remarkable adventure of a remarkable
book), Nanfang Zhoumo (Southern Weekend), front page, October 12,
200.

The Chinese government, through the Central Committee of the CCP,
declared Falungong an illegal organization on July 21, 1999.

Personal interview between the author and Gui Xiaoqi in Shenzhen,
Guandong Province, in May 2001.

See Zhengquan Shichang Zhoukan (Stock Market Weekly), Vol. 93, Novem-
ber 24, 2001, published by the Chinese Stock Market Research Center
(Zhongguo zhengquan shichang sheji yanjiu lianhe bangongshi).
The December 4, 2001, issue of The Sun, a Chinese-language Hong
Kong newspaper, reported that the Zhengquan Shichang Zhoukan article
came as a big shock to the Beijing political elite.

“Measures of Beijing Municipality for Implementation of the ‘Regula-
tions Concerning Foreign Journalists and Permanent Offices of For-
eign News Agencies’,” promulgated on March 19, 1990, by the
Beijing Municipal People’s Government. For the Chinese version, see
www.mediachina.net; for an English translation, see
http://product.chinawe.com/cgi-bin/lawdetail. pl?LawID=328 .
“Beijing Guanfang Ruhe Duifu Jingwei Jizhe” (How the Beijing
Authorities Deal with Foreign Journalists), op-ed, Duowei Xinwenshe
(Duowei News Service) May 10, 2002. For the regulations, see
“Guanyu Jiaqing dui Jingwai Jizhe Caifang Shixiang he Guanli
Gongzuo de Tongzhi” (On Strengthening the Management Interviews
by Foreign Journalists), Foreign Affairs Office of Beijing Chaoyang
District People’s Government, February 9, 2002, signed and issued by

Su Jingmei.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.
26.

27.

28.
29.

30.

31.
32.

33.

34.

35.

36.

“Weicheng Riji: Jizhehui shang de Xujia” (Wei Cheng’s Diary: Phoney
Press Conferences), Chinese-language version of the BBC Web site,
November 12, 2002.

Joan Maltese, “How China’s Propaganda Machine Works,” Special for
NewsMax.com, Friday, July 4, 2003.

David Lore, “The Perils of Speaking out in China,” Dow Jones News
Wires, December 8, 2003; The AsianWall Street Journal, August 13, 2003.
Translator’s note: The “Three Represents” is the CCP doctrine that the
Party represents and has always represented the development
demands of China’s advanced productivity, the forward direction of
China’s advanced civilization and the fundamental interests of the
overwhelming majority of the people in China.

“On Effecting the Adoption of the Provisions of the CCP Central Com-
mittee and the Ministry of State Central Committee’s ‘Notice on
Enhancing the Management of Overabundance of Party Bureau Publi-
cations, and Using Official Authority to Promote Distribution and
Lighten the Burden of Grassroots and Agricultural Units,” China News
Publishing, July 31, 2003, carried on Chuanmei Guancha (http://www.
chuanmei.net), Aug. 2, 2003

“Central papers do not compete with local papers,” China Economic
Times, Dec. 24, 1998.This piece of information was provided by the
National Statistics Bureau, the China Economic Prosperity Center, the
New Generation Market Research Company, Ltd., and Britain’s Market
Research Bureau.

Chen Huailin, Guo Zhongshi, “Analysis of the Gap in Advertising
Income Between Party-Sponsored Newspapers and Popular Newspa-
pers,” Journalism Studies Research (Taiwan), Issue 57, 1999.

Ibid.

All information for this section is from “On Effecting the Adoption of
the Provisions of the CCP Central Committee and the Ministry of State
Central Committee’s ‘Notice on Enhancing the Management of Over-
abundance of Party Bureau Publications, and Using Official Authority
to Promote Distribution and Lighten the Burden of Grassroots and
Agricultural Units,” China News Publishing, July 31, 2003, carried on
Chuanmei Guancha (http://www.chuanmei.net), Aug. 2, 2003.

South China Morning Post (Hong Kong), Jan. 12, 2002. Article by Vivien
Pik-Kwan Chan

News Publishing, Oct. 21, 1999, Ist ed.

Records of the China News Research Center/China Media, Sept. 22,
2002, vol. 2.

“What is the connection between WTO membership and China’s
Broadcasting Industry?” News Reporter, Issue 2, 2001

News Media Reference, Issue 2, 2001, p-5

Collected Papers from the Third Annual Asia-Pacific Regional Conference on Media, Tech-
nology, and Societal Development, Nov. 2001, p. 62, print copy.

“Bureau of Television and Motion Picture Broadcasting Notice to
Hotels and Restaurants Ordering that They Must Broadcast Only
Domestic Radio and Television Stations,” Guangfa Shezi (1995), no. 467.
This document still has force of law today. The few foreign stations
that can be received in China’s large hotels have concluded individual
negotiations with the Broadcasting Bureau; this does not indicate a
change in the law as a whole.

Disseminated on Suho.com on Nov. 2, 2001: “More than thirty foreign
stations will be received in Guangdong’s special broadcasting region.”

I experienced and followed firsthand the establishment of the Shenzhen
Star Times, and I closely observed the paper’s trajectory for a long time.
When I was assigned to the library to critique publications, I would
check its front page news every day, paying particularly close attention
to how the headlines were written.

Peng Li, “China’s Television after WTO,” published in Beijing Daily, Oct.
28,2001. See also Wen Xian, “China’s Promises about the Propaganda

Culture after Globalization.”



