
LIVING SPACE FOR THE CHINESE MEDIA BEFORE AND AFTER THE BEIJING OLYMPICS | 21

CHINA RIGHTS FORUM | NO. 4, 2008

The Chinese mainland

press, circa 2008, is a

strange creature: at the

same time that there are news

blackouts and cover-ups, you

also have such counter-con-

trol forces as “cross-regional

supervision” (yi di jian du

[异地监督])1 and online news

breakthroughs being nur-

tured. In the first ten months

of this year, China has seen

many sudden mass incidents,

during which some brave and outstanding reporters

and citizen reporters were at the forefront. At the same

time, however, these have been followed by govern-

ment-led news blackouts where real and fake reporters

lined up to get their “shut-up fees.” This seems to illus-

trate that public opinion is being controlled and that

the space for public opinion is still fraught with perils.

Reporters pursuing the truth are certain to encounter a

series of rapid currents and treacherous sandbanks.

Resistance to control has been difficult; yet it has not

stopped, and is striving for breakthroughs.

CHINESE NEWS PEOPLE DURING SUDDEN
INCIDENTS: BRAVE BUT HELPLESS

Almost all of the sudden incidents that occurred in the

first ten months of 2008 were closely linked to the tight

control of the media. Governmental news control was

“armed to the teeth.” Straight talk was largely absent in

the mainstream media, and truth was likewise hard to

come by. From the riots in Tibet, earthquake in

Wenchuan, and Weng’an riot in Guizhou, to Yang Jia’s

assault on police officers in Shanghai2 and infants

developing kidney stones caused by Sanlu tainted milk

powder that went unreported for as long as a month

because of the Beijing Olympics—the absence of free-

dom of expression for the media meant that the official

media, from the top down, broadcast a single voice.

They were the Party’s mouthpiece, spouting the success

of the Olympics and the success of

anti-earthquake measures, and

flaunting the “Shenzhou 7” astro-

nauts’ spacewalk.3 There was no

freedom of expression whatsoever

in the media with Chinese charac-

teristics, and this has led to an

absence of truth.

The Constitution stipulates that

Chinese citizens have the rights to

expression, to exercise supervision,

to participation, and to informa-

tion. But these rights can only be tested through their

actual practice in the media. Right after the Sichuan

earthquake and before the Central Propaganda Depart-

ment issued its ban, the Southern Metropolis Daily,

Southern Weekend,4 and other media with universal val-

ues and commercial clout were the first to report from

the scene. Oversight by public opinion reflects the popu-

lar will, which means that the media, with the aid of the

Constitution, found a crack through which to resist

news control, but barely survived in that space. But a

week later, because the government in the disaster area

complained to the Propaganda Department that the

Southern News Group should “report the good news

and not the bad,” the Propaganda Department ordered

Guangdong Province to recall all its reporters. After

another week, when the Sichuan local propaganda

department was ready with relief measures, the South-

ern News Group reporters were formally invited back to

report from the disaster area, thereby resolving feelings

of resentment. Yet Xinhua News Agency, sent by the

Central Propaganda Department to sing the praises of

the relief work by the people in the disaster area, hardly

reported the devastation there, and concealed such facts

as the collapse of schools built of tofu dregs [substan-

dard materials].

The Xinhua News Agency reporters had another role to

play—to be the eyes and ears of Communist Party of

China (CPC) leaders; that is, to turn the inside scoop

on school buildings made of “tofu dregs”— which

A former official reporter turned online
commentator examines the risky envi-
ronment for independent newsgather-
ing, and how citizen reporters manage
to open up new information channels.

By Zan Aizong

LIVING SPACE FOR
THE CHINESE MEDIA
BEFORE AND AFTER

THE BEIJING OLYMPICS

CRF-2008-04r-007-032.qxd:HRIC-Report  1/14/09  2:48 PM  Page 21



22 | “ONE WORLD, ONE DREAM”?

might easily lead to public protests—into “internal ref-

erence” reports for the supreme leaders in Zhongnan-

hai.5 These “internal reference” reports are all secret, as

are the written comments by the leaders. Not even the

200 plus members of the Central Committee are neces-

sarily privy to these “internal reference” reports. Since

these reports are not public, their impact is zero, and

the people are deprived of their right to information.

The degree of news freedom is astonishingly similar to

that in North Korea.

The State Council’s Regulations on Reporting Activities in

China by Foreign Journalists, effective from January 1,

2007, to October 17, 2008, ostensibly gave foreign

reporters in China the freedom to gather news. This

open policy was extended beyond October 17, but in

reality foreign reporters entering the Tibet region were

required to obtain permits. The explanation given by a

Chinese Foreign Ministry spokesperson was that “condi-

tions are not yet mature”6 [for foreign journalists to

freely report from Tibet], and that “the situation in Tibet

[has] not yet stabilize[d]” after “violent activities,” and

therefore foreign journalists were required to apply to

the regional government for permits.7 On the Tibetan

issue, mainland media can only run stories issued by the

Xinhua News Agency and cannot provide any commen-

taries on their own authority, a situation that clearly

illustrates the great power of the Party mouthpiece. Even

as foreign reporters could

not report freely from

Tibet, neither could the

Hong Kong media. Fol-

lowing the “3.14” Inci-

dent,8 Hong Kong

Phoenix TV reporter Sally

Wu Xiaoli flew to Lhasa,

but before she could get

out of the airport, it was

arranged, after repeated

“urging,” that she would

take the next flight out.

Not long after, the State

Council Information

Office gave permission to

and arranged for a group of foreign journalists to report

from Tibet. But the reporters were followed; this proved

that foreign journalists in Tibet were in no way free.

When there is control of the news, there will inevitably

be resistance to that control. Chinese Internet users

form the ranks of that resistance. For example, the State

Council Information Office, which is in charge of the

Internet, has formulated all sorts of measures to

strengthen control over public opinion by banning

online discussion of sensitive incidents. But they failed

to prevent the breakthroughs achieved by netizens. Fol-

lowing the Weng’an riots in Guizhou, citizen reporters’

desire to be heard on the Internet was intense. Citizen

reporter Zhou Shuguang flew to the scene, thanks to an

air ticket funded by netizens, and slipped through the

armed police blockade to report from the scene using a

cell phone that could upload information and photo-

graphs onto the Internet. His level of professionalism

was on a par with that of regular media reporters. The

“citizen reporter” is a nascent force in the resistance to

media control.

A PRESS WARPED DURING THE OLYMPICS:
HOW IT STANDS NOW

The Beijing Olympics were a “political coronation” that

gilded the facade of the CPC and the Chinese govern-

ment. The slogan used by the CPC—“utilizing the

efforts of the entire nation to successfully host the

Olympics”—permitted only success, not failure. All

sorts of important events

had to make way for the

Olympics. Even the trial

of Yang Jia, charged with

intentional homicide,

which was scheduled to

open on July 29 in a

Shanghai court, was sud-

denly postponed until

after the Olympics. As for

the press circle, during

the Olympics, they could

report the “good news,”

not the “bad news,” so as

to give the green light all

the way to creating “a

good atmosphere for public opinion” during the

Olympics. Sanlu milk powder containing melamine

was already known to be toxic and “questionable” in

A resident takes pictures of a building destroyed after a rain-triggered mudslide
in Xiangfen county, Shanxi Province, September 11, 2008. Photo credit: Aly
Song/REUTERS

CRF-2008-04r-007-032.qxd:HRIC-Report  1/14/09  2:48 PM  Page 22



Shaanxi Forestry Department using the paper “South

China tiger” to defraud the State Forestry Administra-

tion of its special funds would have come to nothing. 11

But the yet unsettled Sanlu tainted milk powder inci-

dent already seems to have

petered out. The Ministry of Jus-

tice is not allowing lawyers to

become involved in cases seeking

compensation for the victims,

and the courts, using the excuse

that the “government has not yet

formulated a compensation

plan,” are “not accepting” the

victims’ complaints. It was not

only the media in Hebei

Province12 that could not issue

reports or commentary on their

own authority regarding the ori-

gins of the Sanlu scandal and

inside-story of its cover-up. Even

the national media was similarly

“cooled down.” Meanwhile,

Sanlu simply changed its name

and resumed production. On

September 18, an exclusive

investigation into Sanlu that was

to run in Southern Weekend was

killed. The magazine instead had

to carry the Xinhua News

Agency report, “Memorandum on the Sanlu Milk Pow-

der Incident.” Thus, the Central Propaganda Depart-

ment let the Southern Weekend make its so-called

“contribution to stability and unity.” Without the

supervision of independent public opinion, the only

outcome of the Central Propaganda Department’s tam-

ing of the media is political achievement, not truth.

Reporters remain the targets of the government’s

demands to “shut up.”

CROSS-REGIONAL SUPERVISION IS LIMITED TO
THAT OF “WATCHING THE FIRE FROM ACROSS
THE WATER”

Cross-regional supervision is a unique model of super-

vision by public opinion in China: it is like “watching a

fire from across the water.” I have a metaphor for it:

LIVING SPACE FOR THE CHINESE MEDIA BEFORE AND AFTER THE BEIJING OLYMPICS | 23

August. But this fact was concealed for a month because

of the Olympics, and not until September 11 did the

Shanghai-based Oriental Morning Post reporter, Jian

Guangzhou, expose the story and name names, after

which sales of the product were

banned nationwide.9 Of Sanlu’s

infant victims, 2,390 infected

children were still being treated

in the hospital at the end of

October. In addition, during the

Olympics, the dairy products of

Yili,10 a designated supplier for

the Games, were found to be

unsafe, and were rejected. They

were replaced by Beijing’s

Sanyuan milk. But the Olympic

Committee did not explain this

fact to the news media. News of

another case of contamination

of dumplings was completely

embargoed as well. In Septem-

ber, maggots were found in tan-

gerines in Ya’an, Sichuan

Province. But this was not made

public until a month later. This

shows that the local government

and the Central Propaganda

Department have the same

“mode of thinking”: their first

response to sudden incidents is to cover up and conceal;

when they can no longer conceal, they exaggerate the

government emergency measures. Thus the leaders

benefit and the negative impact is reduced. Blame is

shifted onto the “incompetence” of certain depart-

ments, etc. Then they wait for big matters to become

small and small ones to disappear altogether.

[T]he absence of freedom of

expression for the media meant that

the official media, from the top down,

broadcast a single voice.

Recently, we have seen that were it not for the hot pur-

suit of public opinion reflected in the media and by

millions and millions of netizens, the case of the

CHINA RIGHTS FORUM | NO. 4, 2008

A security guard stops a photographer from taking pic-
tures of the China Central Television (CCTV) headquarters
during a media tour in Beijing on July 30, 2008. Photo
credit: Claro Cortes IV/REUTERS

CRF-2008-04r-007-032.qxd:HRIC-Report  1/14/09  2:48 PM  Page 23



24 | “ONE WORLD, ONE DREAM”?

“For news about local scandals, subscribe to a newspa-

per from another province; for news about scandals

elsewhere, subscribe to a local newspaper.” For example,

the Guangdong media can exercise supervision on the

national level, as long as it doesn’t touch anything in

Guangdong. Take the Sichuan earthquake, for example:

you couldn’t expect much from the Sichuan media. But

Sichuan reporters could serve as good “informants” for

reporters from elsewhere, and as their “assistants” and

“guides.” This was the way that school building after

school building constructed from tofu dregs was

exposed. The Central Propaganda Department’s ban on

cross-regional supervision was largely a failure, or was

beset with violators. The first breakthrough of a mar-

ket-oriented media was to neutralize “party-orienta-

tion;” so long as they do not openly criticize the

Communist Party system, the media can be straight-

talking and strive to break down limits, reporting on

specific cases. The living space for media can expand

through competition.

“For news about local scandals,

subscribe to a newspaper from

another province; for news about

scandals elsewhere, subscribe to a

local newspaper.”

But there have also been examples of the failure of cross-

regional supervision. The withdrawal of Southern News

Group reporters from the earthquake zone is not the

first example. The three-month suspension (from Sep-

tember to December) of Caijing, an Inner-Mongolian

paper in Beijing, because it was exercising cross-regional

supervision, would not be the last. Though the bans

issued by the Central Propaganda Department and

propaganda departments at all levels are not as effective

as they once were,“a camel starved to death is still bigger

than a horse” (shou si di luo tuo bi ma da [瘦死的
骆驼比马大]), and some media in places without any

economic clout can easily be “corrected” by the Central

Propaganda Department. The cover-up of the mine

accident in Huozhou, Shanxi Province, is an example.

Many reporters got the “shut-up fees.” The Central

Propaganda Department and the General Administra-

tion of Press and Publication issued a news ban and sus-

pended some local publications, finally naming only six

“unscrupulous media outlets.” The West Times’ reporter

Dai Xiaojun challenged this, producing pictures to show

that at least 100 reporters received “shut-up fees.”

Though the Press and Publication Administration at

first refused to acknowledge this, thus controlling public

opinion, it finally admitted that it had indeed given hush

money to reporters.13 In 2005, Henan Business Daily was

suspended for a month for reporting that real reporters

and fake ones had both received “shut-up fees” for con-

cealing the truth about fatalities in another mine acci-

dent. In May 2008, the New Travel Weekly in Chongqing

was ordered to stop publication—until it could “clearly

admit and correct its errors”—because the authorities

thought its use of models in a shoot to recreate the

blood-splattered scenes of the Sichuan earthquake site

was “disrespectful.”

[W]henever a mass incident occurs,

you will almost always see interference

with and bribing of reporters, and

obstruction of their activities.

During the Olympics, mainland press circles were all

filled with praises and cheers; when the Games ended,

the media’s reporting of sudden incidents was strictly

limited to discussions of facts; exposing corruption and

other disgraceful acts was still very difficult. The main-

stream media praised political achievements and cov-

ered up lapses of government and its complete

disregard for human life. China has no legal guarantee

of press freedom; the government exercises firm control

over the media. The regulation for strengthening news-

reporting activities unveiled by the government in fact

became an “imperial sword” to constrain them. It is

precisely the Central Propaganda Department and

powerful local government departments that are

responsible for cover ups and news blackouts, as they

interfere in the lawful reporting activities of news

organizations and news and editorial staff. The result is

that whenever a mass incident occurs, you will almost

always see interference with and bribing of reporters,

and obstruction of their activities. News blackouts and

cover ups are even more prevalent.

CRF-2008-04r-007-032.qxd:HRIC-Report  1/14/09  2:48 PM  Page 24



LIVING SPACE FOR THE CHINESE MEDIA BEFORE AND AFTER THE BEIJING OLYMPICS | 25

CHINA RIGHTS FORUM | NO. 4, 2008

The General Administration of Press and Publication

exercises a monopoly on the reporter’s rights to prove,

investigate, and publicize through publishing and news

agencies or the broadcast and television media. That is,

the special rights possessed by the media and news

reporters to know, to interview, to publish, to critique, to

supervise, etc., are all controlled by the government.

Under these circumstances, truth and facts cannot be

disseminated, and the resistance of government control

and cover ups grows inevitably more difficult. At present,

the only breakthrough—namely, countering control—

depends on cross-regional supervision, which is itself

limited. But once a certain momentum is created to push

for legislation on press freedom and for privately-owned

newspapers, and to call for an end to the Party’s ban of

private newspapers, there is a possibility of building a

civil society and achieving freedom of the press. And

though this step is rather difficult, it has to be taken.

Translated by J. Latourelle

Notes

1. This phrase is now commonly used to describe the ability

of the press to scrutinize events in other localities but not

its own.

2. Yang Jia, a 28-year-old unemployed Beijing resident, was

arrested in October 2007 in Shanghai for riding an unli-

censed bicycle. He later testified in court that he was

insulted by the police during interrogation. According to

the Chinese media, on July 1, 2008, Yang attacked the

police headquarters in Zhabei, a Shanghai suburb, and

killed six policemen. Yang was executed on November 26,

2008.

3. Shenzhou 7 (shenzhou qihao [神舟七号]) was the third

human spaceflight mission of the Chinese space pro-

gram. The craft was launched on September 25, 2008,

and returned to earth three days later, on September 28.

4. The Southern Metropolis Daily and Southern Weekend are

sister publications based in Guangdong Province.

5. Zhongnanhai is the residential compound near the For-

bidden City in Beijing that houses the highest-level CPC

leaders.

6. Jiang Yu, spokesperson, Chinese Ministry of Foreign

Affairs, April 15, 2008.

7. Liu Jianchao, spokesperson, Chinese Ministry of Foreign

Affairs, June 26, 2008.

8. March 14, 2008, the first day of the 2008 unrest in Tibet.

9. “Uproar Over China Milk Scandal,” Radio Free Asia, Sep-

tember 23, 2008, http://www.rfa.org/english/news/china/

milk-09232008075809.html.

10. The Inner Mongolia Yili Industrial Group, a leading pro-

ducer of dairy products, was a sponsor of the Olympics.

11. In October 2007, the Shaanxi Provincial Forestry Depart-

ment held a press conference showing photographs of a

“South China tiger” believed to be extinct. The photo-

graphs were later proven to have been fabricated by a

farmer, who received a reward of 20,000 yuan (US $2,915)

from the State Forestry Administration. Internet users

accused the Shaanxi Provincial Forestry Department of

approving the photographs in order to boost tourism.

12. Sanlu is headquartered in Hebei Province.

13. “Xin wen chu ban zong shu tong bao ‘feng kou fei’ shi jian

chu li jie guo” [新闻出版总署通报“封口费”事件处理

结果], CCTV.com, November 27, 2008, http://news.cctv.

com/china/20081127/100789.shtml.

CRF-2008-04r-007-032.qxd:HRIC-Report  1/14/09  2:48 PM  Page 25




