Skip to content Skip to navigation

I Am Not a "Subverter of State Power"

January 15, 2020

Shi Minglei (施明磊), the wife of Cheng Yuan (程渊), who has been in custody for his public interest advocacy, tweeted today that as a result of her continuous fight, the Changsha Municipal Bureau of State Security finally lifted her residential surveillance that had lasted nearly six months,  and returned her personal possessions. In this account, Shi describes how state security agents kidnapped her on the same day Cheng Yuan was detained and interrogated and put her under residential surveillance on suspicion of “subversion of state power” without presenting any evidence. The Bureau now warns her not to publicly disclose the lifting of residential surveillance. Shi calls on the international community to pay attention to the abuse of criminal compulsory measures by the authorities: using residential surveillance to restrict the activities of detainees’ families and intimidate them.

Cheng Yuan is one of the founders of Changsha Funeng Public Welfare Organization. He was criminally detained by the Changsha Municipal Bureau of State Security on July 22, 2019 for "subversion of state power" and has been held incommunicado, without access to lawyers or his family.


我不是“颠覆犯”了

告诉大家一个好消息,经过持续不断地抗争,长沙国安终于解除对我的监视居住!长沙国安明知道我跟案件无关,对我监视居住的目的就是让我不要发声,用监视居住的手段限制家属的活动和恐吓威胁家属,滥用刑事强制措施,这种株连的趋势应引起国际关注。

2020年1月15日,是 #长沙公益仨 #程渊 #刘永泽 #吴葛健雄 被长沙市国家安全局任意羁押第177天,也是我被监视居住第177天,177天了,我老公音信全无,不让律师会见,不让家属探访,不让通讯,与外界完全隔绝,到底在遭受什么样的酷刑!

今天,我收到了解除监视居住决定书,同时长沙国安归还了我被扣押的物品。

今天下午,深圳国安沈警官约我下午三点在社区见面,因为长沙国安来找我。沈警官说是个好消息。

我找了一个姐妹帮我看着孩子,去社区见面。今天是三个人,分别是长沙国安张磊警官(警号:431364)、不知名长沙国安、不知名街道办人员。

长沙国安给了我一个解除监视居住告知书,归还了扣押的我的物品。(截止今晚,身份证还在深圳国安,说本周找人给我送来。银行卡还未解冻)

临走前,他们问我有其它问题没有?我说我至今不了解我是如何颠覆国家政权的?颠覆的事实和依据是什么?你能跟我讲讲吗?他们语焉不详。这个问题看来是个谜之问题。

我思索着,是啊,快180天了,我经历了死荫的幽谷。

还记得7月22日程渊被抓之日,我是家里第一个出门的,林警官和一群人埋伏在我家消防通道的门洞那里,一伙人冲进来我以为是绑匪要来绑架的恐怖情形;

还记得那日我被戴黑头套、手铐,被迫与我女儿分离一天一夜,被迫让我师母接走孩子,挎着LV包包号称她女儿跟我女儿同龄的女国安半夜威胁说要去提我女儿一起审的绝望;

还记得深圳国安韩警官四人夜里突然冲来我家,当着我女儿面审讯我时我深深的恐惧;还记得处理我控告长沙国安滥用职权违法给我监视居住之事的长沙检察院邓峰检察官来深与我谈法,当他说到我出去工作也是违法时,我的愤怒和无奈。

还记得,那日长沙国安林警官将我名字现场填写到“涉嫌颠覆国家政权”监视居住告知书时,我的反应。那是一种极大的“什么?我?颠覆?”的无语和错愕。

我也曾绝望、恐惧、忧虑、退缩。但因着上帝的绝对公义,我的恐惧被除去。我选择将所经历的真相100%公开。一次次,公开后受到威胁,一次次,我祷告神,因他又刚强壮胆,再次公开。

也因着上帝的公义、爱,我更加理解和爱我那有诸多不完美但却常常追求公平正义、为弱势群体呼吁发声的丈夫。因为在今天这样的世道里,说的人多,做的人却少。你在工作上的竭力,着实成为很多人的帮助。

末了,长沙国安嘱咐我,不要公开今天的文书,涉嫌国家机密。我也担心啊,会不会给我弄个新罪名?说我“涉嫌泄漏国家机密”?当然,说不定再弄个别的罪名?

随他们去吧,2020年,我只求主让我们家人们,刚强壮胆,一起经历这极大的难处,求上帝的公义行在此地,释放 #长沙公益仨 !

施明磊
2020年1月15日