Skip to content Skip to navigation

“Joint Statement from 709 Victims’ Families: Release Our Family Members, Refuse Attempts to Divide Us, Monitor the Trials, and Acquit the Detained Activists”

August 1, 2016

In this statements, eight family members of lawyers detained in the “709” crackdown express strong concern about Wang Yu being threatened and pressured into doing a video “interview” in which she criticized her former colleague, Zhou Shifeng, as not being a “proper” lawyer. The statement also provides an account of four individuals, including Liu Ermin, wife of Zhai Yanmin, and Fan Lili, wife of Gou Hongguo, who were interrogated and harassed by the police when they went to the Tianjin No. 2 Intermediate People’s Court to inquire about the trial of Zhou Shifeng, Hu Shigen, Zhai Yanmin, and Gou Hongguo, which they had heard about but had never received official notification.

See also: Mass Crackdown on Chinese Lawyers, Defenders and International Reactions: A Brief Chronology


我们是“709大抓捕”当事人的家属,看到东网发布的王宇专访视频,我们感到担忧和愤慨。视频中王宇律师面部浮肿,东网文章又透露其刚做过乳腺手术,这让我们十分担心她的身体状况。王宇自去年7月9日被捕以来,其家人聘请的律师从未被允许会见,关于她的消息我们仅能通过央视和东网看到,我们强烈怀疑王宇是在压力和威胁下通过媒体做此表达。

然而,王宇专访透露出该案8月2日开庭的信息,引起了我们的高度关注。

此前网站“博闻社”称胡石根、周世锋、翟岩民、勾洪国四人将在8月1日开庭,包括勾洪国妻子樊丽丽和翟岩民妻子刘二敏在内的四名“709”家属遂前往天津市第二中级法院核实消息。她们不仅询问无果,还被传唤至派出所短暂羁押,随后四人受到严密的跟踪骚扰,其他欲前往声援的家属亦遭阻拦。李和平妻子王峭岭和翟岩民妻子刘二敏更于昨晚发出求救消息后失踪。

我们书写此声明的当下,王全璋妻子李文足的住所门外出现十多名警察,正要将她带走,我们其他人亦可能随时被带走。

当局千方百计阻挠家属出席庭审,媒体却在王宇访问中突然披露开庭日期,此事为“709案”的不公、荒谬甚至险恶,又添加了令人激愤的一笔。我们怀疑此举旨在转移焦点、分化同仁,也为起诉其他人埋下伏笔。

我们“709家属”郑重呼吁,所有关心人权问题的中国公民和国际友人,请将关注和谴责投向即将到来的8月2日天津第二中级法院庭审,以各种方式表达对被捕维权人士的支持。我们将无限感激!

对于中国官方,我们要求:

1. 立刻释放王峭岭、刘二敏、李文足,停止对“709”家属的抓捕、监控和骚扰;

2. 公开审理“709案”,开放家属、媒体、和其他人权关注者旁听;

3. 由家属聘请的律师代理案件并出庭辩护。

恳请所有关心“709”的人士转发此声明。

风雨同路,正义不孤!

 

“709”家属:
李文足 王全璋妻子(被带走前声明联名)
樊丽丽 勾洪国妻子
原珊珊 谢燕益妻子
陈桂秋 谢阳妻子
胡水根 胡石根弟弟
王全秀 王全璋姐姐
李   英 王峭岭大嫂
黄   仪 谢阳大嫂

2016年8月1日

(作者惠寄)

中国人权双周刊》第188期  2016年7月22日—8月4日